Bezdotykové platby jsou mezi Čechy stále oblíbenější

UniCredit hovoří o mezikvartálním nárůstu bezkontaktních plateb o 575 procent.
Její konkurenti potvrzují vzrůstající čísla klientů, kterým se nechce vyťukávat
PIN. V České republice se bezkontaktní karty vydávají přes dva
roky. Průkopníkem byla společnost MasterCard, která první bezkontaktní kartu
představila společně s Citibank.

„Od té doby se počet míst, kde je možné platit bezkontaktním
MasterCard PayPass, více než zdvojnásobil. Bezkontaktních terminálů je
momentálně v České republice 15 000,“ uvedla k tomu Tereza Janková,
marketingová ředitelka MasterCard Europe pro ČR a Slovensko.

Terminálů společnosti Visa Europe je podle jejího
regionálního manažera Marcela Gajdoše více. „Bezkontaktních karet Visa je v ČR
už více než 1,2 milionu a terminálů okolo 20 tisíc,“ tvrdí Gajdoš.

Bezkontaktní technologie jsou zatím oblíbené především v
maloobchodu, zákazníci jimi platí v průměru 300 Kč za jeden nákup. Využívají
jich restaurace, kavárny, hobby markety, lékárny, knihkupectví nebo čerpací
stanice. V MasterCard vidí rozšíření bezdotykových plateb například na nápojové
a občerstvovací automaty.

Visa Europe by ráda tento styl placení rozšířila na další
prodejce podle svých zkušeností z Polska a Slovenska. Zde Visa organizuje
marketingovou kampaň na aktivaci a používání karet u obchodníků, kteří
poskytují služby například v dopravě. „Výsledkem kampaně je navýšení počtu a
objemu transakcí o několik desítek procent. Dále mohu jmenovat například
McDonald’s, DM drogerie, Rossmann či maloobchodní síť Žabka,“ řekl Gajdoš.

Co na to banky?

Bezkontaktní platby poskytují téměř všechny české banky,
výjimkou je snad jen Equa bank, Sberbank nebo Komerční banka.

„Debetní bezkontaktní karty začneme nabízet ve druhé
polovině letošního roku, kdy penetrace platebních terminálů pro akceptaci
bezkontaktních karet dosáhne z našeho pohledu dostatečné úrovně pro každodenní
používání bezkontaktní funkce platebních karet,“ uvádí Monika Klucová, tisková
mluvčí KB.

Tento přístup může být od Komerční banky relativně
překvapivý, zvlášť v momentě, kdy sama uvádí, že se podíl plateb kartami na
maloobchodních tržbách neustále zvyšuje. „Dochází ke snižování průměrné
transakce kartou. Do budoucna se předpokládá, že bezkontaktní technologie tento
trend významně podpoří,“ doplňuje Klucová.

Nárůst plateb bezdotykovou kartou či NFC čipem na mobilech
přitom potvrzují i ostatní banky. „Počet vydaných bezkontaktních plateb i objem
bezkontaktních transakcí stále roste, aktuálně vydáváme zhruba pět tisíc
bezkontaktních karet týdně. Stejně tak roste počet míst, kde lze takto platit
– potenciál bezkontaktního placení je tedy značný,“ zmiňuje Vendula Žaloudíková
z Fio banky. V Air Bank prý k běžnému placení volí dnes bezkontaktní kartu 85 %
všech nových klientů. UniCredit dokonce hovoří o mezikvartálním nárůstu
bezkontaktních plateb o 575 %.

Jak se budou bezdotykové platby vyvíjet?

Banky vidí budoucnost v NFC v mobilu, kde je aplikace
nahraná přímo na SIM kartě. Odpadne pravděpodobně i nošení fyzických
věrnostních karet, které budou nahrány také v mobilu.

Banky se rovněž shodují na tom, že v brzké době by
bezkontaktní platby mohly nahradit klasické karty, jak je známe dnes. „Díky
postupné migraci budou v horizontu dvou až tří let všechny platební karty České
spořitelny
bezkontaktní. I dnes se už používají více než kontaktní karty – mají
vyšší celkové objemy transakcí na klienta. Rozdíl v objemech transakcí u
obchodníků činí průměrně 9,4 %,“ uvedl Jan Holinka z tiskového centra ČS.
Podobný vývoj odhaduje i Komerční banka, masivnějšímu využití NFC technologií
však podle Klucové z KB stále brání malý podíl obchodníků vybavených bezdotykovými
technologiemi.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010