Spotřeba nealka klesá. Popularita točené malinovky však roste

Data za minulý rok sice ještě statistici nezveřejnili, ale
kvůli mimořádně chladnému počasí zlom nepřinese, a výrobci proto počítají s
dalším propadem. A i když první měsíce letošního roku hodnotí příznivěji, změnu
trendu nevidí. „Spotřeba jde dolů, neprospívá jí ani příliš deštivé
počasí,“ hodnotí Zdeněk Huml, tajemník Svazu výrobců nealkoholických
nápojů
.
Neznamená to však, že by Češi pili méně. Kupované nealko
nahrazují většinou vodou z kohoutku. Svědčí o tom rostoucí prodeje sirupů,
které si spotřebitelé doma ředí vodou. Ty jsou podle údajů svazu jedním z mála
segmentů, který jde nahoru.

Češi šetří, za zdravé šťávy jsou však ochotni zaplatit víc

Za propadem stojí především šetřivost Čechů, kteří od roku
2008 mnohem důsledněji zvažují své výdaje. Na úkor zavedených nadnárodních
značek se proto daří výrobcům, jejichž produkty patří k levnějším.
„Zákazníci hledí hlavně na cenu. Nedělám si žádné
iluze, že pokud bychom prodávali za cenu Coca-Coly, že by si to lidé
kupovali,“ míní Pavel Vavruška ze Sodovkárny Kolín, která produkuje nápoje
různých chutí pod značkou Koli, a má za sebou i přes nepříznivé počasí rekordní
rok. Na základě letošních prodejů přitom očekává, že se jí podaří loňský úspěch
výrazně překonat.

Že prémiové značky ztrácejí, potvrzují i obchodníci.
„Zákazník se rozhoduje podle cen výrobků, a proto stále větší část spotřebitelů
upřednostňuje nealkoholické nápoje prodávané pod privátní značkou,“ uvádí
mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček.
Ne vždy však tradiční nealko ztrácí kvůli kohoutkové vodě
nebo cenově výhodnější konkurenci. Podíl minerálkám, džusům nebo kolovým
nápojům ukusují i nové produkty, za které jsou zákazníci ochotni platit i více.
Nezřídka přitom sází na zdravý životní styl a chtějí se vyhnout množství cukru
ve slazených nápojích.

Mezi takové patří například ovocné a zeleninové čerstvě
připravené džusy – freshe, jejichž cena za půllitr může přesáhnout i sto korun.
Podle čtvrtletní zprávy skupiny Kofola pro Varšavskou burzu příjmy společnosti
v Česku za první tři měsíce poklesly. Oproti tomu však rostou zisky sítě
freshbarů Mangaloo, jejichž nákup Kofola letos završila.

Dobře se daří i domácím limonádám, které jsou oblíbené nejen
mezi zákazníky, ale i provozovateli restaurací. O zisk se totiž nemusí dělit s
dodavatelem. „Začaly se hodně pít domácí limonády, za které jsou lidé
ochotni více zaplatit. To je výhoda i pro restauratéry, protože rabaty u nápojů
korporací jsou poměrně malé,“ říká ředitel sítě restaurací Výtopna Petr
Fridrich
.

Více z nostalgie než kvůli zdraví získávají na popularitě
také točené limonády. Těm podle hostinských dříve vévodila kofola, hitem
poslední doby se však podle mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renaty Melíškové stala
malinovka. Do skupiny Lobkowicz patří i výrobce limonád pivovar Černá Hora.
Sudové limonády jsou populární i u hostinských, kterým odpadají starosti s
lahvemi a chlazením. „Obecně podle našeho názoru pokles segmentu nealko
nápojů může být poznamenán také vstupem pivních mixů, radlerů, na český trh,
který si našel své spotřebitele,“ míní Melíšková. Růst radlerů se sice už
zastavil, avšak své místo na trhu si získaly, a to právě na úkor běžného
nealka.

 

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010