Přibývá prodejen i netradičních služeb

 

1

Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí, otevřelo ještě před Vánocemi ve svém sídelním městě samoobslužnou čerpací stanici, která nabízí zákazníkům možnost čerpat benzin Natural a naftu za nejnižší ceny ve městě. Mobilní koncept projektu je naprosto výjimečný. „Udělali jsme si průzkum mezi členskou základnou družstva a zeptali jsme se, jak bychom našim členům mohli zpříjemnit život. Vyšla nám z toho čerpací stanice,“ říká ředitel Miloslav Hlavsa a upřesňuje: „Po čerpací stanici v Opočně je to již druhá samoobslužná benzinka, kterou naše družstvo provozuje. Zvláštní podmínky pak budou mít členové družstva, kteří budou tankovat za výhodnější ceny.“
Na rozdíl od Opočna ovšem čerpací stanice Coop 24 v Ústí nad Orlicí představuje zcela jedinečný projekt – celá stavba byla koncipována pro případnou manipulaci bez velkých zásahů a stavebních úprav. „Čerpací stanice byla realizovaná tak, aby byla přenositelná se zachováním všech bezpečnostních prvků. Všechno – včetně úkapových jímek – je nadzemní, jde tedy skutečně o první benzinku v rámci České republiky, která byla zhotovena jako zcela nezátěžová, a tedy ekologická. Můžeme ji kdykoliv celou odmontovat a převézt jinam,“ vysvětluje vedoucí oddělení dopravy Milan Voleský. Celý provoz benzinky se přitom družstvu podařilo nastavit tak, že běžnou údržbu lze provádět jen jednou týdně – je napojena na dálkovou správu, takže například i prodejní ceny na totemu lze měnit bez přítomnosti obsluhy. Milan Voleský ovšem připomíná, že tento typ benzinky musí mít dostatečné zabezpečovací zařízení k předcházení krádežím a vandalismu. Stejně jako v Opočně nabízí zatím čerpací stanice v Ústí nad Orlicí pouze dva produkty – Natural 95 a naftu. Diskutuje se sice i o alternativních palivech jako LPG nebo CNG, podle vedení družstva ale k tomu zatím doba nedozrála.

2

Síť prodejen Sklizeno se hned v prvním kvartále letošního roku rozroste o další prodejnu. Radost mohou mít tentokrát hlavně obyvatelé Prahy 6. Nový obchod otevře v Dejvické ulici v polovině března a v nabídce bude mít opět lokální potraviny, od ostatních dosavadních prodejen této franchisy se však bude poněkud lišit. „Zákazníci v ní nenajdou zeleninu, která má v oblasti Dejvic jiné zavedené prodejce. Na její místo jsme v prodejně umístili pult s čerstvými, na místě dělanými sendviči a výběrovou kávou od české pražírny Doubleshot; všechno je balené tak, aby si to zákazníci mohli vzít s sebou. Jinak ale zůstává sortiment podobný našim ostatním prodejnám a i zde by měl mít spotřebitel možnost obstarat si rodinný nákup bez toho, aby ještě musel do supermarketu. I tady budou moci spotřebitelé nakupovat uzeniny, mléčné výrobky i kvalitní maso od českých chovatelů, především kvalitní vyzrálé hovězí od firmy Steinhauser z Tišnova, z Biofarmy Sasov, z Ecoproductu v Pelhřimově – Jelcových Lhotkách a mnoho dalšího,“ popisuje zakladatel sítě David Kukla. Na první polovinu roku chystá Sklizeno i další novinky. „Na další prodejnu se mohou těšit zákazníci v Brně, největší novinkou roku bude ale nový typ prodejen, který nabídne také kvalitní zahraniční potraviny. Ne vše, co naše kuchyně potřebuje, lze vypěstovat u nás; nechceme se však takových produktů vzdávat, a proto koncept Sklizeno rozšiřujeme,“ oznamuje David Kukla.

3

V první polovině prosince se v Národním zemědělském muzeu v Praze konal pod záštitou ministra zemědělství Petra Bendla druhý ročník konference věnované farmářským trhům. Zatímco první ročník byl zaměřen především na diskusi o smyslu farmářských trhů, tentokrát se diskutovalo o současných problémech a výzvách, které stojí před pořadateli trhů stejně jako před farmáři dodávajícími na trhy své produkty a před obcemi, kde se trhy konají. Konference měla přes sto účastníků z celého Česka, převážně z řad odborníků z akademického prostředí, pořadatelů trhů, farmářů i zástupců obcí. Jejich vystoupení prokázala, že farmářské trhy jsou velmi vitální součástí veřejného prostoru a nabízejí dobrou alternativu k běžným formám prodeje. Ukázalo se, že se během dvou let většího rozšíření farmářských trhů v České republice velmi dobře rozvinula a dále se zkvalitňuje organizace jejich prodeje, nabídka zboží i úroveň prodejních míst. Současně se také, jak prokázala diskuse v druhém panelu, rozšiřují různé další formy prodeje kvalitních zemědělských produktů a zajímavých výrobků. Tlak ze strany spotřebitelů na zvyšování kvality všech subjektů na farmářských trzích přitom vede již k diferenciaci jednotlivých trhů. Na jedné straně existuje vysoký počet velmi kvalitních tržišť, na druhé straně jsou ale známy trhy, které nejsou schopny naplnit všechny spotřebitelské požadavky a postupně své zákazníky ztrácejí. Přítomní se také shodli, že nedávno založená Asociace farmářských tržišť vytváří kvalitní standardy trhů i prodejců, a zároveň jako neformální autorita dovede tyto standardy velmi účinně prosazovat. Celá diskuse na konferenci prokázala nutnost výměny zkušeností, znalostí a praktických postupů i spolupráce jednotlivých organizátorů trhů, prodejců, farmářů, obcí a dalších subjektů. Proto se účastníci shodli, že je důležité, aby se tato akce konala i v příštích letech.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010