Näraffär – první bezobslužný obchod se smíšeným zbožím

Prodejna budoucnosti je bez zaměstnanců a je stále dostupná po dobu 24 hodin, po 7 dní v týdnu. To je nejen nový globálně uznávaný koncept, ale také to je noblesní a přirozený způsob, jak reagovat na přání o zákaznickém pohodlí.  Právě takový obchod – Näraffär – funguje ve Švédském Vikenu.

Když byl Robert Ilijason jednou večer sám doma se svým malým hladovým synem, zjistil, že poslední dětskou výživu již syn snědl. Musel tedy s ním nasednout do auta a jet dvacet minut do městečka Viken v jižním Švédsku, ve kterém se nacházel supermarket, který byl ještě otevřen. Při rychlé jízdě a s křikem batolete na zadním sedadle dostal Ilijason nápad – otevřít si jako první ve Švédsku obchod bez zaměstnanců, který bude v provozu 24 hodin denně.

A tak se také stalo! Nyní již 39-ti letý IT specialista Ilijason provozuje bezobslužnou non-stop prodejnu se smíšeným zbožím Näraffär právě v tomto městečku Viken.

Zákazníci jednoduše používají k nákupu své mobilní telefony se staženou aplikací, v prodejně si otevřou dveře pomocí dotyku prstu a naskenují si své nákupy. Jediné, co musejí udělat, je zaregistrovat si tuto službu a stáhnout si příslušnou mobilní aplikaci. Za nákup pak dostanou vystavené měsíční faktury.

Prodejna má základní sortiment, jako je mléko, chléb, cukr, konzervované potraviny, pleny a jiné produkty, které můžete očekávat v malém obchodě se smíšeným zbožím. Tabákové výrobky a prášky bez předpisu zde nejsou kvůli většímu riziku krádeže. Ve Švédsku se v samoobsluhách nemůže prodávat alkohol, proto není ani v této prodejně.

„Mým cílem je šířit tuto myšlenku i do jiných vesnic a malých městech,“ říká Ilijason. „Je neuvěřitelné, že na to nikdo nepřišel dříve přede mnou.“

Ilijason doufá, že ušetřené finance, které by musel majitel prodejny zaplatit prodavačům, pomohou přivést zpět malé prodejny na venkově. V posledních desetiletích byly tyto menší obchody nejen ve Švédsku nahrazeny často mnoho kilometrů vzdálenými supermarkety.

Ilijason doveze zboží do prodejny, vyrovná je do regálů a pak nechá zákazníky, aby se postarali o zbytek. V prodejně o velikosti 45 m2 je nainstalováno šest monitorovacích kamer, které mají odradit od krádeží. Také dostává, jako majitel, varovnou textovou zprávou pokaždé, když zůstanou přední dveře otevřené déle než osm sekund, nebo pokud se někdo pokusí vloupat do prodejny.

„Bydlím poblíž a přiběhl bych skoro hned, jak by někdo páčidlem vnikal do prodejny,“ informuje  Ilijason se smíchem. A dodává, že to zatím naštěstí nebylo nutné.

Další jeho větší výzvou je získání starších osob ze 4 200 obyvatel Vikenu, k tomu, aby právě touto formou více využívali nové technologie. Je to také dobrý způsob nákupu pro starší osoby žijící osamoceně.

Ilijason také zvažuje jiné způsoby, jak odemknout dveře, které by nevyžadovaly použití mobilní aplikace. Odmítá použití softwaru pro rozeznávání tváří nebo skenerů na otisků prstů, ale uvažuje o instalaci čtečky kreditních karet, jaké používají v současnosti některé banky. Zvažuje také, že by mohl jeden zákazník vzít k sobě i nákup pro druhého, který neholduje moderním technologiím.

Zákazníci především milují rychlost této bezobslužné prodejny. Například Raymond Arvidsson, přítel Ilijasona, uskutečňuje své nákupy za méně než minutu.

„Žádné fronty, rychle dovnitř, rychle ven. A to se mi moc líbí,“ říká s úsměvem.

 

Video (zpravodajství The Star Online):

https://youtu.be/gDfJnWBj-1U

 

Zdroj: bigstory.ap.org

Foto: geekjournal.net

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010