Z lásky si dáváme bonboniéru

302 zobrazení

Čtrnáctý únor se spojuje se svátkem zamilovaných po celém světě a Česká republika není v těchto novějších tradicích výjimkou. Všude v obchodech a letácích se setkáváme s červenými symboly lásky, kyticemi či čokoládovými sladkostmi s cílem udělat radost našim nejmilejším. O tom, že během „valentýnského“ týdne se výborně prodávají různé čokoládové sladkosti, tj. čokoládové bonboniéry, cukrovinky, čokoládové tyčinky a tabulkové čokolády, svědčí i prodejní čísla přímo z českých řetězců.

Podle údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen dosáhly tržby za čokoládové sladkosti ve valentýnském týdnu v roce 2018 ve vybraných řetězcích českého moderního trhu* 130 milionů korun a meziročně došlo k jejich nárůstu až o 15 %. Za takovým vývojem není jen meziroční navýšení cen, ale sledujeme i výrazný růst poptávky českých spotřebitelů. Nákupy se během tohoto týdne vyšplhaly na 420 tun a zaznamenaly meziroční růst o 7 %.

Specifikem tohoto období je vysoká oblíbenost hlavně čokoládových bonboniér, které tvoří až 40 % z valentýnského obratu za čokoládové sladkosti a jsou jeho největším tahounem. Pro srovnání, průměrný podíl bonboniér během roku je menší než 30 % a prvenství si v průběhu roku udržují tabulkové čokolády. Bonboniéry tak představují z hlediska nakoupeného sortimentu v maloobchodě nejtypičtější valentýnský dárek. Tržby za ně jsou během valentýnského týdne o více než polovinu vyšší než průměrné týdenní tržby během roku. Podobné prodeje jako během Valentýna dosahují bonboniéry ještě před Velikonocemi a výrazně vyšší prodeje zaznamenávají už jen v předvánočním období koncem listopadu a začátkem prosince.
Ostatní čokoládové sladkosti, jako jsou čokoládové tyčinky, tabulkové čokolády či cukrovinky, nejsou tak velmi vyhledávané jako valentýnský dárek. Jejich prodeje ve srovnání s předchozími týdny sice stoupají, ale růst není zdaleka tak výrazný jako u bonboniér, jejich sezóna je mnohem silnější v jiném ročním období. Například tabulkové čokolády jsou sice v čase Valentýna druhým nejoblíbenějším segmentem a tvoří 30 % z valentýnského obratu za čokoládové sladkosti, ale v průměru roku je jejich zastoupení vyšší. Obrat za tabulkové čokolády roste markantněji před Velikonocemi a také v podzimních měsících po zahájení školního roku. Velmi podobnou sezónnost jako bonboniéry mají i čokoládové tyčinky, které si během valentýnského týdne ukrajují 16 % z obratu čokoládových sladkostí. Nejmenší segment ostatních čokoládových cukrovinek (kam patří například různé tvary cukrovinek, vajíčka, lentilky atd.) tvoří 14 % z valentýnského obratu a je charakteristický typickou velikonoční sezónou.

Zdroj: Nielsen, foto: pixabay.com