Vánoce 2018 byly pro obchodníky úspěšné

Uplynulé Vánoce mohou obchodníci hodnotit jako úspěšné. Z maloobchodního auditu společnosti Nielsen, která analyzovala pokladní data vybraných řetězců, vyplývá, že větší formáty obchodů s potravinami a smíšeným zbožím i drogistické řetězce dokázaly navýšit tržby v období měsíců listopad a prosinec (tj. 44. až 52. týden roku 2018), oproti předcházejícímu roku. Nárůsty tržeb přesáhly úroveň inflace, která v prosinci vykazovala 2,1 %. Vybraným hypermarketům řetězců Albert, Tesco a Globus, tedy formátům s prodejní plochou prodejen nad 2500 m2, se dařilo více než během celého roku, což dokazuje nárůst tržeb o 2,5 %, zatímco jejich tržby během celého roku 2018 rostly v porovnání s rokem 2017 o 2,1 %.

O tom, že spotřebitelé právě koncem roku vyhledávají největší prodejny více než v průběhu roku, svědčí také nárůst počtu transakcí o 1,4 % na 42 milionů. Průměrná velikost nákupního koše se v hypermarketech taktéž navýšila přibližně o jedno procento na 460 korun. Ve vybraných supermarketech řetězců Albert, Tesco, Globus, Billa a Penny Market, tedy formátů prodejen od 400 do 2500 m2, spotřebitelé utratili více než před rokem a tržby rostly ještě výrazněji než v případě hypermarketů – o téměř 4 %. Nejvíce se však dařilo z pohledu navýšení tržeb skupině drogistických řetězců, když dokázaly zinkasovat o téměř 9 % více než v předvánočním období minulého roku díky nejvýraznějšímu růstu počtu transakcí 4,9 %, ale také díky tomu, že spotřebitelé nakoupili více během jednoho nákupu, čímž se velikost průměrného nákupního koše navýšila o skoro 4 % a vyšplhala se přes 250 korun. K úspěchům drogistických řetězců pomohl i nárůst počtu jejich prodejen o 5 % na celkový počet 1 130.

Z typických vánočních kategorií, které se mnohem častěji objevují v nákupních koších před Vánocemi oproti zbytku roku, dominují sladkosti, ozdoby na pečení či přípravky na holení. Například vůně mají o 240 % a čokoláda o 230 % vyšší průměrné týdenní tržby během Vánoc oproti zbytku roku, naopak jsou kategorie, u kterých jsou tržby vyšší v průběhu roku – například müsli tyčinky dosahují jen 70 % a cider 80  % z průměrných týdenních tržeb během Vánoc oproti zbytku roku.

Poznámky:

Vánoce – perioda mezi 44. týdnem (první týden v listopadu) a 52. týdnem (čtvrtý týden v prosinci). 31. prosinec není zahrnut ve 52. týdnu 2018, ale je zahrnut ve 52. týdnu 2017,  

HM = (Albert HM, Tesco HM, Globus), SM = (Albert SM, Tesco SM, Billa, Penny), DROGISTÉ = (dm drogerie, Rossmann, Teta, TOP drogerie). MODERNÍ TRH = HM+SM

Index 1,0 = žádný růst ani pokles; např. index růstu u vůní 3,4 znamená, že vůně mají +240 % vyšší průměrné týdenní tržby během Vánoc oproti zbytku roku. Müsli tyčinky s indexem 0,7 dosahují pouze 70 % průměrných týdenních tržeb během Vánoc oproti zbytku roku.

Zdroj: Nielsen

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010