Tři čtvrtiny Čechů si rezervují stůl v restauracích, většina telefonicky

Tři čtvrtiny Čechů si před návštěvou restaurace rezervují stůl. Dělají to hlavně větší skupiny – polovině dotázaných se totiž už stalo, že si bez rezervace nesedli. Dvě třetiny respondentů zamlouvají stůl telefonicky, na druhém místě je osobní kontakt. Hosté, kteří si rezervovali místo předem, také často dávají vyšší spropitné. Ukázal to průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Storyous.

Jen čtvrtina hostů si před návštěvou restaurace stůl nikdy nerezervuje. Ostatní preferují jistotu místa, a to hlavně v případě, že jich jde více nebo se chystají na romantickou schůzku. „70 procent lidí si místo rezervuje před návštěvou restaurace. O poznání méně časté jsou rezervace stolů v hospodách, vinárnách a kavárnách,” uvádí Igor Třeslín, šéf společnosti Storyous, která dodává systémy pro gastro.

Zdaleka nejčastěji si lidé rezervují stoly na večeři. Zatímco okolo poledne si stůl zamlouvá čtvrtina respondentů, ve večerních hodinách místo požaduje polovina. Třetina respondentů tvrdí, že pokud si rezervují stůl, utratí více peněz a nechají obsluze vyšší spropitné.

Nejčastější rezervace? Telefonicky

Každý druhý host zažil, jak je nepříjemné, když bez rezervace nenajde volné místo a musí volit jiný podnik. Raději si pak stůl zamluví. Nejčastější metodou je přitom telefonická rezervace. 66 % hostů osloví podnik telefonem, čtvrtina dokonce v některých případech volí osobní jednání. Jen každý pátý jde na web restaurace a využívá například rezervační formulář. Ty však u mnohých podniků buď úplně chybí, nebo jsou špatně nastaveny, takže host například nemusí dostat potvrzení, že je stůl skutečně zarezervován.

Pro restaurace jsou rezervace příležitost

Restauracím, kterým dobře fungují rezervace, přinášíme průměrně o 350 eur denně více,” říká José Antonio Pérez ze společnosti Cover Manager, která spolupracuje s řadou michelinských restaurací ve Španělsku a vstupuje na český trh. „Důležité je, aby podnik dokázal rychle reagovat, když host rezervaci zruší nebo se rozhodne nepřijít, aniž by restauraci upozornil. Pokud nemá fungující rezervační systém, který stůl okamžitě uvolní, zbytečně pak přichází o tržby,” dodává José Antonio Pérez. Že nechal rezervaci bez upozornění propadnout, přitom v průzkumu přiznal každý desátý host.

Podniky by měly rezervacím věnovat více pozornosti. Jejich systémy jsou často nepřehledné a nepohodlné – host musí například čekat na mail s potvrzením, že se stolem skutečně může počítat. Potvrzení se přitom často ani nedočká. Výjimkou nejsou ani jinak ve všem skvělé restaurace sítě Ambiente. Osobně se mi nejednou stalo, že jsem si ve dvě odpoledne udělal online rezervaci na 20:00 a až ve 21:00 mi přišlo oznámení, že není místo. Dnes již do jejich restaurací raději volám, ale zase se ne vždy dovolám kvůli hustému provozu,” popisuje svou zkušenost Třeslín.

Zkrátka rezervovat si stůl v dobré restauraci v Česku je často zbytečný stres. Proto jsem neskutečně rád za vstup našeho partnera Cover Manager na český trh. Ve Španělsku je nemyslitelné, aby vám restaurace se dvěma nebo třemi michelinskými hvězdami okamžitě na webu neposkytla informaci, zda má volný stůl, nebo nenabídla alternativní termín. Věřím, že to tak brzy bude fungovat i u nás v Česku,” dodává.

O průzkumu

Do průzkumu agentury STEM/MARK se zapojilo 1000 respondentů.
Některé otázky umožnily zvolit více odpovědí, součet tak může být více než 100 %.

Zdroj: Storyous, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010