Problematické nakupování na vesnicích

Podle výsledků aktuální studie „GfK Retail Vision 2020“ je jedním z problémů českého obchodu obsluha menších obcí. Přes vysoký podíl lidí, kteří z vesnic vyjíždějí za zaměstnáním či do škol, jsou zde zákazníci nespokojení s tím, jak mohou nakupovat. 

V České republice je 3457 obcí, které mají 500 obyvatel či méně, a 4820 obcí do 1000 obyvatel. Celkem v nich žije téměř 1,8 milionu obyvatel (v obcích do 500 obyvatel 837 tis.), tedy podstatná část české populace.

Je dobře známo, že obchodní vybavenost většiny menších obcí je podprůměrná. Prakticky jediným významným obchodníkem s potravinami je tu skupina COOP. Více jsme o problému psali zde.

Často se ale předpokládá, že obyvatelé menších obcí vyjíždějí často za zaměstnáním či jinými účely do měst, takže pro ně není problém si tam také nakoupit. Studie GfK Retail Vision 2020 však ukazuje, že jsou dramatické rozdíly ve spokojenosti s nákupy mezi obyvateli měst a vesnic. V Praze a velkých městech jsou zákazníci spokojení, ve vesnicích nespokojení. V Praze deklaruje 40 procent zákazníků, že je „zcela spokojeno s možnostmi nákupu v Česku“; v obcích do 500 obyvatel je spokojeno jen 24 procent zákazníků. Celkově platí, že čím větší obec, tím jsou zde zákazníci spokojenější – přesto, že ve větších městech je zákazník již širokou nabídkou vychovaný k vyšším nárokům.

Je zřejmé, že obchodní vybavenost v malých obcích je celostátní problém. Skupina COOP ještě stále v obcích do 500 obyvatel provozuje 725 prodejen, v obcích do 1000 obyvatel 1339 prodejen. Problémem je však rentabilita těchto jednotek, která často neumožňuje prodejny dál provozovat, případně investovat do jejich nezbytné obnovy.

 

O studii

Výsledky studie GfK Retail Vision 2020 jsou založeny na hloubkových rozhovorech s manažery významných společností působících na českém trhu a expertů z jiných oblastí, a na dalších podpůrných analýzách. V rámci expertních rozhovorů jsme se zabývali tím, jak bude vypadat český obchod v horizontu příštích čtyř let, jaké změny nastanou v tržním prostředí, na straně zákazníků i ve strategiích hráčů na trhu.

 

Zdroj a graf: GfK Czech

Foto: jednota.cz

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010