Podle GfK slaví Vánoce v Čechách 95 procent lidí, kteří nejvíce utrácejí za vánoční potěšení částku od pěti do deseti tisíc korun

Vánoce se pomalu blíží a s ním i čas spojený s příjemnými záležitostmi jako je odpočinek, dobré jídlo, pití a pohoda u rodinného krbu. Pro některé jsou Vánoce naopak synonymem pro stres ze shánění dárků a přeplněných obchodů. Vánoce slaví skoro každý Čech, pouze dvě procenta lidí je neslaví vůbec. Z vánočních zvyků, které lidé dodržují v době vánočních svátků nejvíce, jsou to především návštěva příbuzných, zdobení vánočního stromečku, ale i zpívání vánočních koled. Nejvíce lidé plánují utrácet za dárky na letošní Vánoce v cenové kategorii od 5 000 Kč do 10 000 Kč.

Vánoce v Čechách slaví 95 procent lidí, 3 procenta lidí deklaruje jen občasné slavení tohoto svátku a pouhá 2 procenta populace je neslaví vůbec. Lidé, kteří Vánoce neslaví, jsou z kategorie rozvedený, nebo vdovec, a to z převážné většiny z Prahy ve věku od 60 – 69 let.

161213_GfK_Grafy_Vanoce_2016_czfin_01

Podíváme-li se na vánoční zvyky, které Češi dodržovali v dětství, potom 90 procent z nich uvedlo, že se setkávali během vánočních svátků se svou rodinou nebo svými přáteli, zdobili vánoční stromeček a kupovali dárky pro své blízké. Více než sedm lidí z deseti uvedlo, že posílali vánoční pohlednice. Ani návštěva bohoslužby v době vánočních svátků nebyla pro Čechy v dětství cizí pro tři z deseti Čechů. Půlnoční mši a její návštěvu v dětství zažila téměř polovina oslovených. Zpívání koled na veřejnosti a koledování zažil jeden ze čtyř respondentů. Poslech nebo zpěv koled u domácího krbu o vánočních svátcích zažili dva ze tří dotazovaných.

Ve srovnání s tím, co dělali Češi v dětství v době vánočního času a s tím, co plánují letošní Vánoce, se některé zvyky nezměnily vůbec. Stejně jako v dětství se lidé plánují potkávat se svou rodinou a přáteli, kupovat vánoční dárky a zdobit vánoční stromeček. Ve srovnání s Vánoci, které Češi prožívali v dětství, budou lidé rozesílat daleko méně pohlednic, než když byli malí (28 procent respektive 72 procent).  Menší účast budou mít i letošní bohoslužby v kostele během vánočního času, zúčastní se jich jen 15 procent lidí. Půlnoční mši si letos nenechá ujít 31 procent respondentů. Koledování dům od domu a zpěvu koled na veřejnosti již pomalu odzvonilo, pouze 11 procent lidí se hodlá této činnosti během svátků věnovat.

Pokud lidé uváděli důvody, proč se těší na Vánoce, nejvíce byl zmiňován čas strávený s rodinou, nebo přáteli (73 procent). Druhým nejčastěji zmiňovaným důvodem byla příjemná atmosféra, kterou Vánoce díky vánoční výzdobě, písním a vánočním programům vysílaných v TV vytvářejí. Více než polovina lidí zmiňovala jídlo, které jim činilo velkou radost během vánočních svátků a téměř polovina respondentů se raduje z volna, odpočinku a také z dárků. 39 procent lidí uvádělo, že je těší příchod vánočního času a s tím i spojený fakt, že jsou lidé k sobě milejší. Více se na svátky strávené s rodinou těší ženy než muži (79 procent respektive 66 procent). Jen 3 procenta lidí se vyjádřila, že se netěší vůbec na nic.

161213_GfK_Grafy_Vanoce_2016_czfin_02

Výzkumníci se zeptali respondentů, co jim nevíce vadí na vánočních svátcích. Více než polovina z nich uvedla přeplněné obchody. Nejčastější důvody, proč se lidé netěší na Vánoce, byl především stres z přípravy Vánoc, komerce, finanční náročnost a nakupování vánočních dárků. V první desítce nelásky k Vánocům byl uváděn i přírůstek hmotnosti během svátků, a to, že je vánoční výzdoba příliš brzy na očích. Podíváme-li se na věkové rozdělení, nejméně se těší na čas strávený s nejbližšími příbuznými během vánočního času věková skupina od 15 do 19 let.

Podíváme-li se na to, kolik lidé plánují utratit tyto Vánoce, potom největší skupina lidí (22 procent) plánuje utratit částku v rozmezí mezi 5000 Kč až 10 000 Kč. Hned poté následuje útrata za vánoční dárky od 4000Kč do 5000Kč, kterou plánují utratit dva z deseti Čechů. Překročit hranici 10 000 Kč za vánoční potěšení se rozhodlo 8 procent lidí. Pouze 4 procenta oslovených neplánují letos vůbec nic nakupovat.

 

O výzkumu

Výzkum byl proveden metodou CAPI na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku od 15 do 79 let v České republice v listopadu 2016.

 

Zdroj a grafy: GfK Czech

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010