Ideální vánočka je podle žen s rumem, u mužů rozinková a pro mladé žádná

Bez vánočky si Vánoce v Čechách, na Moravě a ve Slezsku nikdo neumí představit. Podle exkluzivního průzkumu obchodního řetězce Albert se ale velmi liší názory na ingredience, které by měla ta správná obsahovat. Více než třetina žen nedá dopustit na vánočku s rumem, u mužů je to jen 25 procent. Stále větší oblibu, zejména u mladých, získávají vánočky bez tradičních rozinek.

Průzkum obchodního řetězce Albert ukázal, že typickou podobu vánočky si jinak představují mladí a jinak jejich rodiče. Výrazné rozdíly v preferencích panují i mezi muži a ženami.

Mladí chtějí vánočku, pokud ji vůbec jí, sypanou mandlemi. Pro jejich rodiče jsou zase nepostradatelnou ingrediencí rozinky. České ženy si vedle mandlí a rozinek oblíbily rumovou vůni a chuť vánočky – plná třetina z nich považuje rum za klíčovou ingredienci.

Vedle toho se ale objevuje i opačný trend. Lidé často vyhledávají vánočky, ve kterých typické přísady schází. Více než třetina Čechů rozinky z vánočky vyřazuje. U mladých lidí je to dokonce více než polovina.

„V našich obchodech registrujeme zvyšující se zájem o tradiční vánoční pečivo a vánočka není výjimkou,“ říká Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert. „Zájem je především o typickou máslovou vánočku s rozinkami, sypanou mandlemi, ale zejména v posledních letech roste počet zákazníků, kteří vyhledávají variantu bez rozinek,“ potvrzuje Barbora Vanko.

Ingredience v typickém vánočním pečivu se liší také napříč českými regiony. V severních Čechách například nesmí ve vánočce chybět vlašské oříšky, naopak na Pardubicku by je v těstě hledal jen každý desátý.

Vánočku, jakožto jeden ze symbolů tradičních Vánoc, o svátcích nevynechá 85 procent Čechů. Nejčastěji (32 %) si dopřáváme vánočku domácí výroby. Zatímco zástupci starší generace si ji upečou sami, mladí ji nejčastěji dostávají od svých blízkých. Téměř 21 % lidí mladších 26 let ale v průzkumu přiznalo, že vánočku vůbec nejí.

Každý třetí Čech přenechá pečení Vánočky jiným a pro hotový výrobek si zajde pohodlně do obchodu.

Pro zákazníky jsme letos přichystali širokou nabídku vánočního pečiva od českých pekařů. V našich obchodech nakupující najdou vánočky s rozinkami i bez, sypané mandlemi i další,“ říká Barbora Vanko. V hypermarketech Albert si mohou zákazníci vložit do košíku také máslovou vánočku, kterou pekaři připravili od základů a upekli přímo v prodejně.

Průzkum InstantResearch (listopad 2017) zpracovala pro řetězec Albert agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 525 respondentů.

 

Zdroj a foto: Ahold Czech Republic

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010