České i slovenské domácnosti kupují průměrně 28 kg sýru za rok
Podle studie GfK Consumer Panel Czech and Slovak Republic české i slovenské domácnosti kupují průměrně 28 kg sýru za rok. Při jednom nákupu české domácnosti průměrně nakoupí 340 g sýra a slovenské 360 gramů.
Objem nákupu je rostoucí s výjimkou tavených sýrů.
Sýry jsou velmi různorodým produktem jak z hlediska zemí a lokalit, tak také z pohledu spotřeby.
Sýry jsou z hlediska nákupu velmi důležitý produkt, neboť u našich spotřebitelů zaujímají 6% podíl na nákupu všech potravin.
Z výsledků studie GfK vyplývá, že sýry nakupuje každá domácnost, v průměru 7x za měsíc. Česká a slovenská domácnost se v objemu nákupu sýrů neliší, oba národy nakupují v průměru 28 kilogramů sýra ročně.
I když naše domácnosti zaostávají se svojí spotřebou sýrů za Západní Evropou, je potěšitelní, že nákupy rostou – za poslední čtyři roky o 16% v ČR a o 19% na Slovensku. Na Slovensku se kupují nejvíce čerstvé sýry a pak sýry tvrdé, v České republice je pořadí obrácené.
Největší růst zaznamenal prodej balených sýrů, naopak nejmenší tavené sýry.
U tavených sýrů se v České republice prodávají nejvíce čtverečky, na Slovensku trojúhelníčky. Střívkové sýry se dobře prodávají na Slovensku, v ČR skoro vůbec.
Čerstvé mazací sýry si koupí v průměru 90% českých domácností, oproti 50% slovenských. Na druhé straně klasickou brynzu si Slováci koupí v průměru 10x ročně, zatímco Češi jen třikrát.
Růst prodeje sýrů souvisí s měnícími se preferencemi v nákupním chování – sýrů se nakupuje jak více během jednoho nákupu, tak také častěji.
Nákupy na váhu se nahrazují balenými výrobky. Cena sýrů je pro nakupující důležitá a většina nákupů se rekrutuje z akčních cen.
Nakupující velmi výrazně přihlížejí k tradici, takže je složitější zavádět v této komoditě novinky.
Zdroj: GfK
Foto: GfK a pixabay.com