České e-shopy mají své předvánoční žně na Black Friday a dva týdny před Vánoci

496 zobrazení

On-line nákupy dárků již neodmyslitelně patří i k českým vánocům. Aktuální data největšího českého cashbacku Plná Peněženka z posledního měsíce roku ukazují, že vrchol online nákupní horečky letos nastal mezi 10. – 16. prosincem – tedy dva týdny před Štědrým dnem, kdy e-shopy ještě garantují včasné doručení vánočních překvapení. I když e-shopy každý rok hledají nová opatření, aby mohli prodloužit dobu doručování vánočních dárků v předvánočním týdnu, Češi si zvykli, že opravdu na poslední chvíli musí zboží buď vyzvednout osobně, nebo využít elektronické poukázky. Jen přes cashback portál Plná Peněženka přitom Češi našli pod stromečkem dárky nakoupené on-line měsíc před Vánoci za 100 milionů korun.

Nákupy vánočních dárků na internetu mají svá specifika. Češi si na ně už zvykli a přizpůsobují jim svoje chování. Zatímco dva týdny před Vánoci utratí při on-line nákupech o 35 % více než jindy během roku, v posledním předvánočním týdnu tržby klesají pod obvyklé průměrné hodnoty. Když se podíváme na data nákupů s cashbackem šlo letos dokonce o 37% pokles pod obvyklé týdenní útraty. Data Plné Peněženky ale ukazují, že poslední týden před Štědrým dnem rostou útraty za ubytování. V tomto týdnu tvoří 31 % všech on-line nákupů právě zájezdy a pobyty – třetina z nich je po ČR, následuje Itálie, Německo, Rakousko a pětici nejčastěji nakupovaných destinací před Vánoci uzavírá Thajsko. Pobyty se v posledním týdnu před Štědrým dnem nakupují o polovinu častěji než jiné dny posledního čtvrtletí roku. Na poslední chvíli se kupují i poukazy na zážitky – v posledních dvou týdnech před Vánocemi až 7 násobně překračuje zájem o ně běžný průměr. V neposlední řadě je poslední měsíc před Vánoci zajímavý i tím, že nakupující častěji než obvykle (najdeme je u každé desáté objednávky) využívají speciální akce e-shopů – dopravu zdarma, speciální slevy nebo slevové kupony, atd.
 

„Jako každý rok mělo i poslední čtvrtletí letošního roku dva nákupní vrcholy. Black Friday víkend již tradičně přináší do e-shopů 19násobek běžných denních útrat. Po něm tržby e-shopů mírně klesají. Stále ale zůstávají o 20 % vyšší než je průměr zbytku roku a postupně z týdne na týden před Vánoci rostou. Vrcholu pak dosahují mezi bronzovou a stříbrnou nedělí, kdy přesahují běžný nákup o 35 %,” komentuje interní data portálu Plná Peněženka, Josef Drobílek, její marketingový ředitel. A dodává: „V posledním týdnu zaručuje dodání zboží totiž již velmi málo e-shopů. V podstatě jde o nižší desítky, s blížícím se datem Štědrého dne jde již pouze o jednotky. Každým rokem však roste počet obchodníků, kteří umožňují vyzvednutí zboží přímo na vlastní pobočce. Některé obchody dokonce zajišťují doručení objednaného zboží vlastními silami přímo k zákazníkovi i na poslední chvíli jako například lékárny Pilulka.

On-line útraty za dárky meziročně o třetinu vzrostly

Podle dat Plné Peněženky se letos utrácelo v českých e-shopech více než loni. Oproti loňskému roku podíl předvánočních nákupů na celkových útratách přes Plnou Peněženku vzrostl o pětinu. Také se zvýšila obvyklá (mediánová) objednávka. V posledním měsíci před Vánoci se vyšplhala na 1229 korun, což je to o třetinu více než v prosinci 2017 (922 Kč). V nákupech za poslední měsíc figurují především zájezdy, elektronika, parfémy a móda. Nechybí ani nákupy v zahraničních nákupních galeriích jako je například AliExpress.

Jak se staví k předvánočním nákupům a nákupům na poslední chvíli české e-shopy?

Plná Peněženka udělala v posledním předvánočním týdnu anketu mezi vybranými spolupracujícími e.-shopy. Toto jsou nejzajímavější citace dokreslující české on-line nákupy na poslední chvíli:

Lukáš Adámek, marketingový ředitel, Trenýrkárna.cz:

„V předvánočním období je pro nás prioritou, aby každý zákazník dostal svoji objednávku včas. Oproti minulému roku jsme letos prodloužili garanci dodání do Vánoc. Využili jsme přitom data a zkušenosti z minulého roku. Všichni víme, že je na Vánoce obrovský nápor na veškeré přepravní společnosti a ty prostě nestíhají doručovat balíky. I proto nabízíme možnost vyzvednout si objednané zboží osobně na jednom z našich šesti odběrných míst. Na našich prodejnách v obchodních centrech bylo navíc možné vyzvednout si objednávku až do 24. 12. případně si nakoupit ještě na místě.” Lukáš Adámek ještě přidal historku starou ještě rok či dva: „Cca 2-3 roky zpět jsme odeslali objednávku, ve které bylo několik věcí a mezi nimi i jedno balení 3 ks spodního prádla, které bylo originálně zabalené. Zákazník nám po rozbalení originálního obalu zavolal a se slovy, že jsou Vánoce ztracené, protože v balení, kde měla být velikost L, je velikost S. Tenhle rozhovor proběhl 24.12. a přece nikdo nebude mít zkažené Vánoce pokud si objedná z Trenýrkárna.cz, tak jsme hodili do tašky správnou velikost, já jsem sedl do auta a vyrazil. Vše dopadlo dobře, správnou velikost spodního prádla jsem předal a Štědrý den byl zachráněn.

Hanka Hutlová, marketingová ředitelka Vivantis.cz:
Letos jsme pro výdejny garantovali ještě objednávky přijaté 23. 12. dopoledne. Doručení dopravci jsme museli ukončit v týdnu před Vánoci. Vidíme, že naši zákazníci dost často nakupují opravdu na poslední chvíli. Proto jsme letos ještě o něco prodloužili otevírací doby našich výdejen v Praze a Chrudimi, kde zákazníci mohou objednávat ještě 23. 12. dopoledne a vyzvedávat ještě 24. 12. Zároveň mohou vybrané bestsellery zakoupit i přímo na místě.

Ing. Jiří Šťastný, Affiliate and Marketplace executive, Notino.cz
„Letos jsme nabízeli ještě možnost objednat si dárky i v ranních hodinách Štědrého dne. Garantovali jsme odpolední doručení na všech 7 kamenných prodejen Notina v České republice. I tam bylo možné z pestré nabídky vybrat dárek i bez předchozí online objednávky. Na eshopu jsou nejoblíbenějším dárkem na poslední chvíli elektronické poukázky, které zákazníkům obratem zasíláme na email.

Knihy Dobrovský nabízejí v e-shopu možnost osobního odběru na prodejnách. Obvykle je k němu zboží nachystáno do 48 hodin. Pro letošní Vánoce výrazně posílili sklad, aby by bylo možné objednávky zákazníků zpracovávat i 24 hodin denně. Díky tomu dokázali zpracovat často i trojnásobné množství objednávek než-li v minulém roce. Osobní odběr na prodejnách se samozřejmě stává nejvyužívanější formou dopravy s blížícím se termínem Štědrého dne, protože patří k nejjistějším.

Zdroj a foto: Plná Peněženka