Obchodní centra posilují před Vánoci ostrahu. Hrozí konflikty i kuriózní krádeže

276 zobrazení

Plná obchodní centra před vánočními svátky přestavují stres pro nakupující i zaměstnance. Nervozita stoupá, hrozí konflikty, krádeže zboží i kapsáři. V předvánočním období se stávají zloději i lidé, kteří by běžně nekradli.

Pracovníci ostrahy se před Vánoci setkávají s kuriózními případy. „Měli jsme případ stařičkého penzisty, který chtěl pro svého vnuka ukrást počítačovou hru. Vždycky se ale jednalo o prázdný obal a proto se do obchodu několikrát vracel. Bylo nám ho líto, tak jsme mu ji za vlastní prostředky koupili. Takové situace se ale běžně nedějí,“ uvádí Jaromír Průša ze sdružení bezpečnostních profesionálů ASIS. „Když je v obchodech více lidí, nemá zloděj soukromí, které potřebuje. Výjimkou jsou menší butiky jako zlatnictví nebo šperkařství. Tam naopak většího počtu lidí a zmatku využívají,“ vysvětluje Průša.

Podle Martina Giebla, ředitele Divize retailu bezpečnostní agentury M2C, která pokrývá 80 % trhu obchodních center, opatření proti krádežím před svátky výrazně roste. Navyšuje se zabezpečení pomocí technologických inovací, jedná se například o dálkový dohled v kombinaci s video analytickými softwary. Intenzivnější je i spolupráce se záchrannými složkami. „V obchodních centrech můžeme vidět vyšší koncentraci policistů v uniformě i v civilu, kteří se mimo jiné zaměřují na odhalování kapesních krádeží,“ upřesňuje Průša s tím, že investice do ostrahy činí během roku desítky až stovky milionů korun. V závěru roku se pak zvyšují.

Na zákaznících je před Vánoci znatelný předvánoční stres a nervozita. To samé platí i o personálu, který čelí nemalému tlaku. „Tato kombinace téměř vybízí k hrozbě nechtěných konfliktů. Mimo samotného zajištění ostrahy předchází těmto nechtěným situacím především intenzivní školení personálu v oblasti asertivity a zvládání stresu,“ uvádí Giebel.

Jaromír Průša doporučuje si v tomto období uvědomovat rizika a dbát o svoji bezpečnost. Nenechávat zboží volně v autě nebo rozepnutou kabelku s peněženkou v nákupním vozíku. O ostatní se postarají zaměstnanci obchodních center. „Obchodní řetězce reagují nejen navyšováním fyzické ostrahy. Zájem mají hlavně o samotnou bezpečnost zákazníků a jejich komfort. To vyžaduje různé formy navigací a asistenčních služeb,“ říká Giebel z M2C s tím, že jde o ideální období pro různé formy marketingových průzkumů. A to pomocí hostesek nebo přes marketingové video analýzy, které za pomocí kamerových systémů dokáží vyhodnotit zákaznické potřeby.

 Vánoce nejsou jediným obdobím, kdy se v obchodních centrech koncentruje větší množství lidí.

Příkladem jsou Velikonoce. Mimo masivního vystavení zboží a zvýšené koncentrace zákazníků docházelo během velikonočního pondělí ke konfliktům se silně podnapilými osobami,“ uvedl Martin Giebel. To již vzhledem k tomu, že prodejny musí být během tohoto svátku zavřeny, nehrozí.

Zdroj: BEAUFORT

Foto: pixabay.com