Rozhovor měsíce 5/2019 – Petr Breburda

424 zobrazení

Přinášíme Vám nový díl v pravidelném cyklu Rozhovor měsíce. V měsíci květnu jsme oslovili pana Petra Breburdu, ředitele divize IPS společnosti Canon CZ s.r.o.

Můžete nám prosím, pane Breburdo, stručně popsat, jaké má v současnosti v ČR firma Canon obchodní aktivity?

Canon je známý jedním z vedoucích výrobců foto a video techniky. Kromě toho ale patří mezi špičkové značky tiskových zařízení od malých inkoustových tiskáren přes kancelářské multifunkce až po velké produkční stroje. Kromě toho nabízí i kontrakční služby svého delivery centra pro zpracování a digitalizaci dokumentů.

S tiskem souvisí obchod s papírem, kterému jste se věnoval řadu let. Přibližte prosím našim čtenářům příběh svého pracovního života.

To je těžké zadání, pokud mám vměstnat tolik let do několika řádků. Pokusím se být stručný a můj příběh by mohl vypadat takto …

Po ukončení ekonomických studií začátek pracovní kariéry v polygrafických podnicích, a to v oddělení nákupu, kde jsem objevil svět tiskových médií a materiálů. Změny té doby mne brzo vynesly do vedoucích pozic. Začátkem devadesátých let práce pro soukromou firmu v oblasti distribuce grafických papírů. Pak už výzva od OSPAPu, kde právě byla dokončena privatizace a většina akcií přešla pod zahraničního majitele. Dlouhé roky změn a skvělá parta lidí. To bylo, co mne nejvíce táhlo. Od obchodního manažera pobočky po Ředitele prodeje celé firmy až ke Generálnímu řediteli.  Souběžně i dva roky ve vedení polské pobočky. Pak zkušenosti při krizovém řízení, kdy nám australská skupina opustila Evropu. Následovala akvizice a fúze s firmou Papyrus, kterou jsem vedl necelé dva roky. Chvilková zkušenost mimo obor a už přes rok práce v Canonu.

V OSPAP jste se rozhodl věnovat velkou prioritu tématu firemní kultura. Proč a o co konkrétně šlo?

Na toto téma jsem se soustředil až v pozici Generálního ředitele. Musel jsem s pokorou uznat, že vidět firmu komplexně a jako jemný mechanismus je velmi důležité. Jako obchodník jsem měl jiné priority, ale v pozici šéfa vás zajímá, jak vše funguje či nefunguje, jak co zlepšit či změnit. A prostředí pro změnu musí být takové, aby se vše dalo skutečně nastavit a posunovat dál. Společně se všemi. Klima a atmosféra, která firmu žene dál se dá vyjádřit slovem firemní kultura. Vnímám důležitost tohoto slova a vždy budu. Není klišé, že za vším stojí lidé a vše je o lidech. To je stav, který odlišuje jednu firmu od druhé.

Proč tak vystoupala cena papíru a co můžeme u této komodity čekat dál?

Rostly ceny vstupů, tj. energií a celulózy. Vyrovnala se po dlouhých letech poptávka s nabídkou. To je velmi stručné zhodnocení, neboť se jedná o velmi komplexní problematiku. Cena papíru se až nyní dostala na svou adekvátní úroveň, je prostor pro další zvýšení,ale vše bude podléhat trendu poptávky. Jsem v tom oboru 25 let a cena vždy kolísala. Poslední roky však byla cena na nejnižší úrovni, co pamatuji. Změny v tomto segmentu trhu vyvolaly zhruba dvouletý růst cen.

V současnosti řídíte skupinu Canon IPS – čím se zabývá a jak funguje?

Tržní segment či tzv. Business Unit – Industrial & Production Solutions se zabývá průmyslovými tiskovými řešeními. Jsou to tiskové stroje, které firmy používají pro výrobu svých produktů či pomáhají ve firmách v důležitých procesech. Zasahujeme do několika segmentů. Od polygrafie přes signmaking, CAD prostředí až po firemní tisková střediska. Každý segment má své technologické řešení a pro každý máme specializovaný prodejní tým. Snažíme se zákazníkům ukázat výhody našich produktů a jak jim naše tiskové řešení pomůže v jejich podnikání.

Jaký jste měli rok 2018?

Minulý rok byl jako posledních pár let velmi změnový. Tentokráte převažovaly jen pozitivní a příjemné změny. Propojil jsem se s Canonem a zapracoval se do mechanismu firmy. Poznával jsem mnoho nového, potkal skvělé lidi. A aby toho nebylo málo, stihl jsem i trochu pocestovat po světě.

Jaké jsou Vaše priority pro rok 2019/2020?

Vést úspěšně svěřený tým, dosáhnout na všechny cíle, které jsme si ve firmě dali, věnovat se rozvoji lidí a být otevřen novým věcem, které nám život přinese.

Náš portál se zabývá POS reklamou, což je poměrně konzervativní obor. Nebojíte se ale i tak nástupu digitálních nosičů (LCD) resp. náhrady papíru/tisku displeji?

Digitální nosiče tady už mnoho let máme a samozřejmě ten trend bude pokračovat. Úplné náhrady papíru se neobávám, tak jak digitální knihy nenahradily a nikdy nenahradí ty klasické. Vývoj dopředu půjde, podíl digitální komunikace bude růst, ale pořád to budou dva vedle sebe existující segmenty. Vše totiž souvisí s adresáty sdělení. Kdo, jak a kdy sdělení či komunikaci vnímá. Pořád má papír svou roli a ta bude i nadále. I když třeba menší.

Mnoho firem se snaží o přechod na ekologické technologie. Ale papírové obaly a POS materiály generují velké množství odpadu. Co Vaše firma dělá v této oblasti?

Snažíme se chovat dle firemní filozofie Kyosei, což by se dalo vyjádřit slovy – žít a pracovat společně pro obecné dobro. Ekologie je toho nedílnou součástí. Máme řadu certifikací z oblasti ekologického chování, máme zpracované procesy pro manipulaci s odpady, kde je zahrnut i elektroodpad. Organizujeme akce pro zaměstnance, kdy se věnujeme úklidu přírody či veřejných prostor, výsadbě nových stromků a podobně. Tento jejich čas je vnímán jako pracovní aktivita.

V rozhovoru pro portál Svět tisku jste uvedl, že máte rád fotbal, golf a potápění. Co četba nebo jiná záliba související s papírem? A co Vy a fotografování, když pracujete pro leadera světového trhu v této oblasti?

Mou velkou zálibou je sport, kterému se snažím ve volném čase věnovat. A to vždy za laskavé tolerance mé rodiny, naštěstí se řada aktivit propojuje už i s nimi, takže to je fajn. Ke třem jmenovaným ještě můžeme přidat horské kolo a tenis.

Sportem si mentálně odpočinu. Mezi knihami jsem celou mou kariéru v polygrafii, ale jejich četbě se už moc nevěnuji. Fotografie mám rád, když natrefím na nějakou výstavu, zajdu se podívat. Ale fotografování neholduji, ono už v podstatě ani není kdy 😊.

Za redakci se ptal Jiří Beran.