Rozhovor měsíce 3/2019 – Pavlína Trojovská

Za měsíc a půl, tedy přesněji 14. 5. 2019, se koná největší setkání ředitelů a majitelů shopping center a ředitelů a majitelů maloobchodních značek a řetězců – konference RetailCon. Již po šestnáct let se scházejí přední představitelé českého a slovenského trhu, a proto jsme požádali o rozhovor za organizátora Pavlínu Trojovskou – ředitelku skupiny Centers.

Co bude hlavním tématem letošního RetailConu?

Jedním z hlavních témat je samozřejmě budoucí ekonomický vývoj v ČR a SR. Proto jsme sezvali dohromady představitele České a Slovenské národní banky, Českého a Slovenského statistického úřadu, abychom si popovídali o tom, jaké jsou prognózy například ohledně vývoje inflace. Mimo to jsme k takovému povídání přizvali i například zástupce Člověka v tísni, aby pohovořil na téma exekuce a dluhové pasti.

Proč zrovna téma půjček Vás zajímá?

Jednak roste zadluženost domácností a přibývá druhých a třetích exekucí. Tím pádem rizikovost půjček roste, a i když riziko neschopnosti splácet sice nese finanční instituce, nelibost dlužníka se přenáší i na prodejce, který zboží dodal. Za druhé jsou způsoby jak a kdy platit za zakoupené zboží velkým tématem – kromě půjček se rozšiřuje i možnost tak zvaných odložených plateb, různě rozložených plateb a podobně. Jedná se kupodivu o produkt pro vyšší příjmovou skupinu, která by si dražší zboží mohla v klidu zakoupit, ale musela by se konkrétní měsíc následně omezit v dalším nakupování, a to nerada dělá.

Pro každý ročník RetailConu také připravujete unikátní průzkumy, na jaké téma je to tentokrát?

My připravujeme průzkumy z provozu shopping center nejen Evropě, ale i z Japonska, USA či Arabských Emirátů. V minulých letech jsme velice detailně zkoumali spotřebitelské chování mladých lidí, od středoškoláků po vysokoškoláky, hráče počítačových her, porovnávali jsme sociální sítě pro marketingové účely mezi sebou a podobně. Právě popis generace mladých lidí měl vždy velkou odezvu, a tak jsme již před rokem spustili velký průzkum ve spolupráci s českým ředitelstvím ISIC karty, ve kterém zkoumáme nákupní chování vysokoškoláků po celé Evropě. Již nyní jsou výsledky velmi překvapivé a pro naší, starší, generaci poměrně objevné. Například já jsem se dozvěděla detaily o „kanonickém znění vesmíru“ ve filmovém průmyslu a tom, jak jej využít v plánování marketingových kampaní.

To jsem nikdy neslyšel. Řekněte nám prosím o tom více.

To Vám samozřejmě neprozradím, otevření sice jsme, ale zase nemůžu prozradit všechno dopředu.

Ano, otevření jste, kompletně zveřejnujete seznamy všech účastníků RetailConu, nahrávky všech prezentací v podobě videozáznamu či prezentace dáváte k dispozici ke stažení. Jste v tomto poměrně ojedinělí, proč?

Jsme otevření a jsme přesvědčení, že otevřenost se vyplácí. Každý se může podívat, jestli RetailCon navštěvují jeho klienti, partneři či konkurenti a tím pádem poctivě zhodnotit, jestli se mu vyplatí se akce taktéž účastnit. Máme tedy velmi vysoké procento těch, kteří chodí pravidelně. A obsah konference zveřejnujme, protože je jednak zajímavý a vyplatí se jej šířit, a jednak víme, že nejhodnotnější na celé konferenci je především již zmíněné osobní setkání. I proto již několik let připravujeme tak zvaný dating – pokud někoho neznáte, je dating ideální nástroj, jak se seznámit. Po jednu hodinu stojí totiž u svých předem označených stolků zástupci českých a slovenských shopping center a po další hodinu zase zástupci maloobchodních značek a řetězců, každý je může podle plánku či průvodce datingem najít a v klidu si promluvit o eventuální spolupráci. Dating se nám podařilo za ty roky nastavit jako pracovní krátké setkání, kdy můžete během jedné hodiny vykonat práci obvykle rozvrženou do celého roku. Na našich webových stránkách si může průvodce datingem za posledních ročníky každý stáhnout a přesvědčit se sám.

Náš portál se zabývá in-store marketingem a POS komunikací. Jak se vyvíjí chování návštěvníků obchodních center a co byste v oblasti POS doporučila výrobcům a prodejcům zboží a služeb?

To je opravdu velmi široká otázka, těžko na ní odpovědět několika větami. Shopping centra dnes musí být designová, čistá a přehledná a POS reklama leckdy například použitým materiálem či barvami stále ještě málokdy přispívá k tomu, aby tento trend v shopping centrech doplňovala. Samozřejmě, že u hypermarketů či jednotlivých obchodů je to jinak, ale globálně v shopping centrech se tento typ reklamy stále nevyužívá efektivně.

Pavlíno. můžete prosím naším čtenářům přiblížit, čím se skupina Centers zabývá?

Jsme přední odborníci na komerčních nemovitosti v České a Slovenské republice, vydáváme odborné publikace a organizujeme přední odborné konference v oboru. Ale především jsme konzultanti developerských záměrů, jak nakládat s pozemky, budovami, areály a podobně.

Řekněte nám prosím ještě něco k Vašemu Retail Booku a jak ho mohou naši čtenáři získat?

RetailBook je kompletní seznam všech nákupních formátů v ČR a SR – od shopping center přes retail parky, obchodní domy či hypermarkety s pasáží. Tento přehled je sestaven včetně nájemců operujících v těchto dvou zemích s více než pěti pobočkami, i když se nevyhýbáme ani důležitým značkám s menším počtem obchodů. Jeho tištěnou verzi dostane každý návštěvník RetailConu zdarma, nebo jej lze objednat na již zmíněné webové adrese. Zde je i ke nahlédnutí jeho elektronická verze. Připravujeme i aplikaci, která umožní mít informace vždy po ruce v mobilním telefonu.

Máte pověst extrémně pracovité ženy. Jaké máte ráda nepracovní aktivity, resp. jak odpočíváte? Všechna práce je mě a mému muži koníčkem – ať už ve skupině Centers, kterou jsem založila už před skoro dvaceti lety, na statku, kde budujeme areál pro děti či ve škole, kterou jsme pomohli založit.

Za redakci se ptal Jiří Beran.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010