Znáte mega trendy ovlivňující retailové prostředí?

3082 zobrazení

Pod garancí Klubu zadavatelů POPAI CE proběhl speciální seminář s názvem 10 mega trendů ovlivňující prostředí retailu. Jediným přednášejícím byl Ray Gaul, Vice President britské marketingové agentury Kantar Retail. 

Ray Gaul představil retailovou budoucnost rozdělenou na 5 klíčových částí, které jsou:

  • země (stát),
  • spotřebitel,
  • kanál,
  • zákazník
  • kategorie zboží a služeb.

Dále Ray Gaul uvedl 10 mega trendů. Pět pro zákazníky a pět pro retailery. Zmínil se také o změnách pro dodavatele a na závěr uvedl 5 bodů pro retailový úspěch ve střední Evropě, respektive v České republice.

A) 5 mega trendů pro zákazníky

  1. V Evropě se v politice očekává návrat k extremismu s politickým populismem spíše než k centralismu
  2. Ekonomika se bude navracet k inflaci, což znamená tři věci – nákup méně věcí, nákup v levnějších obchodech, nákup levnějších věcí (slevy a akce)
  3. Nastává konec homogenní spotřeby střední třídy
  4. Na jedné straně jsou města přelidnění, na straně druhé dochází k vysídlení vesnic
  5. Nastává nárůst nepředvídatelných nákupů

U spotřebitelů vzrůstá význam jejich znalostí o trendech, produktech a službách (především díky imternetu a e-commerce), čímž se stávají nákupy méně předvídatelné.

V Evropě se budou zvyšovat v prodejnách asistované nákupy s možností rad od prodejního personálu oproti samoobslužných míst k nákupu. V ČR spotřebitelé objevují nově zřízená samoobslužná místa, tedy uvidíme, kdy se i u nás začne sestupný trend jejich obliby.

Jakýkoliv předprodej musí být jednoduchý, hlavně připravený pro mobilní přístroje, tedy smartphony a tablety. Spotřebitelé jsou ochotni stále více akceptovat nákupní impulsy na nepředvídatelných místech.

B) 5 mega trendů pro retailery

  1. Retaileři se pomalu přesunují k poskytování B2B služeb a zaměřují se více na dodavatelský řetězec
  2. Roste význam a podíl nákupních retailerských asociací
  3. Maloobchod směřuje k agilnímu a lokálnímu cílení (lokální dodavatelé, lokální produkty apod.)
  4. Partnerství a aliance směřují také do dodavatelského řetězce
  5. Významný růst používání nových technologií a robotů v retailu

Umělá inteligence se stále častěji začleňuje do e-commerce a tedy i do maloobchodu. Podle agentury Kantar Retail bude do roku 2020 celých 85 % všech zákaznických interakcí v maloobchodě řízeno umělou inteligencí.

Významná část generace Milénium (70 % amerických a 62 % britských) uvedlo, že ocení značku nebo maloobchodní prodejce, kteří budou využívat nové technologie a umělou inteligenci v rámci prodeje jejich výrobků a služeb.

Evropští retaileři se přesunují od sledování své marže ke sledování svého cash-flow a k ziskovým službám. Při vytváření finančních prostředků je třeba se zaměřovat na volné cash-flow.

Maloobchod se stále častěji stává místem pro zákaznický zážitek, který je postupně méně předvádatelný, programovatelný.

Místo samotné kategorie zboží se spotřebitelé stále více zaměřují na dobrou zkušenost s výrobkem nebo službou (reference – přátel nebo z internetu), umístění prodejny nebo zboží a agilnost retailera.

C) Změny pro dodavatele

  1. Správa různorodých kanálů
  2. Dodavatelé by měli porozumět tomu, jak různé typy prodejen a služeb mění zákazníky a jejich nákupní chování
  3. Být efektivnější – tedy dělat více na měnším prostoru
  4. Zaměření se na cíle zákazníků nikoliv na cíle výrobců/značek/prodejců
  5. Ctít ideu: Raději rychle, i když to bude dostatečně dobré, než pomalu a skvěle

 

V dnešní době jsou kategorie zboží méně relevantní než služby, které zákazník obdrží. Vzhledem k tomu, že obchody nyní fungují novým způsobem, je třeba, aby retailer tyto nové způsoby monitoroval a navíc jim porozuměl.

Pro samotný nákup už nepostačuje jen marketing a je třeba aktivovat zákazníky pro nová kontaktní místa.

Myšlenka „dokonalé kategorie“ nebo „perfektní prodejny“ se stává v dnešní době méně relevantní, protože rychlá nebo vyvíjející se služba se stává kládovým bodem celého maloobchodu.

D) Úspěch ve střední Evropě a v ČR

  1. Nastavení lokální cenové hladiny a mantinelů
  2. Nepouštět se do boje proti diskontům
  3. Zaměření se na demografii zákazníků s cílem podpořit vysokofrekvenční přístup na prodejní místo a nákup
  4. Nalezení fungující lokální komunikace se zákazníky
  5. Zaměření se na tři klíčové oblasti: rychlost doručení, blízkost a čerstvost

Ve střední a východní Evropě je čistý retailový prodej menší než v západní Evropě, ale svoji dynamiku má větší.

Jak je vidět z výzkumů, analýz a prognóz marketingové agentury Kantar Retail, v evropském retailu a především ve střední a východní Evropě, nastávají výrazné změny. Pro všechny tržní strany (retailer, zákazník, spotřebitel, dodavatel) to přináší nové příležitosti, šance a možnosti a záleží už jen na nich samotných, zda je dokáží, na tomto velmi rychle se měnícím trhu, využít.

 

Zdroj: POPAI CE, Kantar Retail

Překlad: redakce

Foto: pixabay.com