Virtuální výloha

Na ČT24 byla v pořadu Prizma před časem odvysílána zajímavá reportáž na téma „virtuální výlohy“, kterou navrhli a vyzkoušeli němečtí výzkumníci. Jde o výlohu, která reaguje na lidský pohyb a umožňuje komunikaci se zákazníkem i po ukončení otevírací doby prodejen.

Důvodem vzniku tohoto komunikačního nástroje je fakt, že pro kamenné obchody je velká konkurence oblast e-shopů, kde je mnohem širší nabídka zboží. V kamenném obchodě navíc vidí zákazníci ve výloze jen malou část nabídky a koupit ji mohou v omezeném čase.

Jak virtuální výloha funguje?

Základem nové interaktivní výlohy je velký display, který je možné ovládat tělem pomocí technologie Kinect, prohlédnout si celou nabídku obchodu a nakoupit kdykoliv. Kamera umístěná v horní části výlohy registruje pohyb ruky potencionálního zákazníka a ten si díky ní může vybírat a prohlížet veškeré zboží. Nemusí ani sahat na ohmatanou a nehygienickou obrazovku, stačí jen mávnut rukou a objeví se fotka zboží, údaje o ceně, o materiálu výrobku a další informace. Vědci vybavili počítač párem očí, takže se může podívat, kde jsou ruce uživatele a co dělá jeho tělo. Software odhalí pozici jeho ruky, a tak může ovládat kurzor na obrazovce, posunout ho na nějaký knoflík a zmáčknout. Také může obracet stránky jako v katalogu. Vědci momentálně pracují na dvou systémech. První má k dispozici čtyři kamery, které zjistí, co dělají prsty, co paže a také kde je obličej zákazníka. Druhý systém je jednodušší a také levnější. Pohyby rukou snímá pomocí senzorů Kinect.

Díky této inovativní technologii vzniká místo prodeje a kontaktu se zákazníkem, které funguje nepřetržitě 24 hodin denně a sedm dnů v týdnu. Je možné v něm kombinovat digitální a reálný svět, nabídnout kompletní sortiment zboží i po otevírací době a významně zaujmout zákazníka.  V rámci této formy nakupování lze úhradu provést mobilním telefonem, který dokáže komunikovat platebními terminály, pokud se k nim přiblíží. Podle německých výzkumníků je to způsob, který se v příštích letech hodně rozšíří.

Klasické skleněné výlohy mají své omezené možnosti, ale digitální výlohy nabízí možnost prohlédnout si celý sortiment a nakoupit. Ocení zákazníci takovou možnost?  Nezvýší nová výloha závislost na nakupování? Kdo chce, ten může stále nakupovat na internetu, takže tato novinka nákupní chování ve smyslu závislosti neovlivní. Interaktivní výloha se může stát součástí světa obchodu, záleží na tom, zda nápad najde investora.

Daniela Krofiánová
Zdroj: informace čerpány z pořadu České televize

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010