Samoobslužné benzínky přibývají

9562 zobrazení

Řidiči mohou v tuzemsku stále častěji tankovat na samoobslužný čerpacích stanicích, které lákají na levnější pohonné hmoty a rychlejší odbavení. Navíc investoři v nich cítí příležitost k zajímavému výdělku.

Na těchto „diskontních“ čerpacích stanicích nejsou na prodej žádné potraviny, nápoje nebo autopříslušenství, dokonce ani záchody. Řidiči se zde setkají jen s terminálem s dotykovou obrazovkou a pistolí s benzinem a naftou.

Na českém trhu funguje nyní zhruba 280 veřejných čerpacích stanic bez obsluhy, z toho na 250 z nich dodala technické vybavení firma Unicode Systems.

Vůbec první bezobslužnou veřejnou čerpací stanicí u nás byla průhonická Tank & Go společnosti W. A. G. Payment Solutions. Otevřela v roce 2007, ale ke stanici pro jistotu připojila i kukaň s pracovníkem, který radil, jak terminál obsluhovat.

V posledních dvou letech instalujeme šedesát tankovacích automatů na veřejných čerpacích stanicích ročně, rozvoj je rychlý,“ uvedl pro idnes.cz Ivo Červený, obchodní manažer společnosti Unicode Systems. Jeho firma dodává čerpacím stanicím zařízení na automatický výdej s platebním terminálem.

Asi nejsmělejší plány má s nimi Armex Oil, třetí největší distributor pohonných hmot. Armex Oil aktuálně provozuje čtrnáct klasických čerpacích stanic a chce mít do pěti let až 60 nových, bezobslužných. Letos jich otevře pět.

Ani společnost Benzina nezůstává stranou a letos otevře již pátou „diskontní“ benzínku.

Samoobslužné čerpací stanice provozujeme od roku 2012 jako jediný z velkých hráčů na českém trhu, a to pod značkou Benzina Expres. Tento koncept plánujeme rozvíjet,“ řekl Mikuláš Duda, mluvčí společnosti Unipetrol.

Trojka na maloobchodním trhu, Čepro, má bezobslužné stanice dvě, další zatím neplánuje.

Bezobslužné stanice zatím ale stavějí hlavně menší hráči.

Investoři vidí určitou mezeru na jinak přepumpovaném na trhu. Bezobslužné stanice jsou způsob, jak na něj vniknout a dostat se do branže prodeje pohonných hmot,“ konstatoval pro idnes.cz Jan Šrámek, obchodní ředitel společnosti PetroCard Czech, která dodává samoobslužné kontejnerové čerpací stanice dosud hlavně na Slovensku. V Česku dodal do zájemcům zatím čtyři.

V některých případech si majitel čerpací stanice na některý ze stojanů nechá nainstalovat bezobslužný terminál, aby se benzin prodával i po zavírací době. Náklady činí podle Červeného 250 až 350 tisíc korun. „Návratnost je za půl roku až rok, ušetříte na platech,“ tvrdí.

Opačnou cestou se naopak vydaly sítě MOL a Shell: služby a sortiment na pumpách rozšiřují.

Bezobslužné stanice nejsou součástí našeho konceptu,“ říká mluvčí firmy MOL Tomáš Pavlík. Shell zase spolupracuje na stanicích s řetězcem Billa.

Kromě stavby bezobslužných pump se provozovatelé stanic pouštějí do přestaveb pump klasických, kde se doplňkový prodej nevyplatí.

Je to cesta, jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, marže na pohonných hmotách jsou nízké,“ poznamenává Šrámek. Přestavbou prošla například Benzina ve Vysokém Mýtě.

Také maloobchodní řetězec Makro postupně předělává stanice na plně samoobslužné, z dvanácti je už čtvrtina obsluhována automaty.

coop benzinka -small

Nejčastěji jsou bezobslužné čerpací stanice vyrobeny z kontejnerů. Jedním z dodavatelů kontejnerových samoobslužných čerpacích stanic je například společnost YOUR SYSTEM, která nabízí osm barevných provedení benzínek a také atypická řešení podle volby investora. Vytvořila mimo jiné i samoobslužnou benzínovou čerpací stanici Coop 24 v Ústí nad Orlicí (viz foto).

Kontejnerová čerpací stanice se investor může nejen odlišit od konkurence, ale také může samotný kontejner skvělé posloužit jako nosič reklamy v místě prodeje nafty a benzínu.

 

Zdroj: idnes.cz

Foto:  myocto.cz