Nástroje mobilního marketingu a nákupní zvyklosti spotřebitelů

V období slev stále více nakupujících navštěvuje internet i tradiční prodejny s cílem výhodně nakoupit. Smartphone se stává stále využívanějším pomocníkem, který mění způsob, jakým zákazníci nakupují. Výrobci značek i maloobchodní společnosti nabízejí nové nákupní zážitky právě i prostřednictvím smartphonu. Tento trend bude pokračovat i v roce 2013.
Francouzští odborníci, kteří sledují vývoj v oblasti využívání nových technologií, očekávají, že smartphony budou mít v procesu nakupování rostoucí dopad na nákupní zvyklosti. To potvrzují i v následujícím textu, který obsahuje pohled na tento fenomén především v prostředí francouzského trhu.

Úspora času spotřebitelů a efektivnější nákupní trasa

Smartphone může přispět k úspoře času spotřebitelů a k efektivnějšímu využití nákupní trasy. Potřebujeme si nutně něco koupit? Přepadl nás hlad? Spotřebitel klikne na mapku, která je k dispozici přes aplikaci smartphonu a může okamžitě zjistit, jaké prodejny se nacházejí v jeho okolí nebo v místě, kam se hodlá vydat.
Smartphone se také stává velmi praktickou GPS navigací v obchodních centrech. Usnadňuje nákupy, spoří tak čas uživatelům mobilních telefonů a také poskytuje přehled o dostupných prodejnách.
Pokud spotřebitel hledá na internetu konkrétní prodejnu, může se dostat na lokální webové stránky prodejny a zároveň na tomto webu najít o prodejně další informace, jako je otevírací doba, možnost dojednání individuální schůzky nebo promoční nabídky. Tyto specifické odkazy a informace dokážou zvýšit návštěvnost webových stránek až čtyřnásobně a přilákat návštěvníky webu do prodejny.
Kdo by nechtěl vědět, zda je určitý výrobek k dostání v prodejnách v okolí? Ve Francii existuje aplikace „Shopping Adventure“, která to umožňuje. Tato mobilní nákupní galerie poskytuje francouzskému zákazníkovi možnost optimálního nákupu díky odkazům na položky zboží (kromě potravin) na webových stránkách a v mobilním telefonu. Zákazník si tak může přímo ověřit dostupnost daného produktu a seznámit se s jeho detaily. Tato aplikace se stává základním nástrojem pro maloobchodníky v rámci jejich strategie napříč různé prodejní kanály a strategie „web-to-store“.
V USA dobře pochopili, že zákazník chce ušetřit čas za každou cenou. Proto se používají mobilní aplikace jako Qthru, které umožňují naskenování nákupu pomocí smartphonu a zabraňují tomu, aby zákazníci zbytečně stáli v supermarketech ve frontách u pokladen.

Pro výhodnější nákupy

Úspora peněz spotřebitelů patří k dalším přínosům chytrých telefonů při nakupování. Například aplikace Codecheck.info umožňuje uživatelům chytrých telefonů skenovat čárové kódy výrobků a získat tak v několika okamžicích základní informace o výrobku, jako je jeho složení nebo informace o tom, ve které prodejně je výrobek dostupný za nejvýhodnější cenu.
Aplikace Shopmium poskytuje spotřebiteli možnost objevovat týdenní promoční nabídky v obchodech. Klient si může také přizpůsobit nabídku tak, že si vybere svoji prodejnu v okolí a bude informován pouze o slevách dostupných výrobků v této prodejně.
Nové formáty věrnostních programů jsou elektronizované a věrnostní karty v mobilu patří k současným trendům. V této souvislosti je například zmiňován nový operační systém iOS 6 s aplikací Passbook pro chytré telefony (pro uchování digitálních kuponů, věrnostních karet, lístků atd.).

Smartphone a sociální sítě

V prostředí maloobchodu se objevují nové zajímavé příklady propojení smartphonu a sociálních sítí v procesu nakupování. Například značka cereálií Kellogg’s, otevřela v loňském roce v Londýně speciální pop-up shop pod názvem „Tweet Shop“, kde využila Twitter pro originální prezentaci nového sortimentu cereálií. Zákazníci v této prodejně neplatili nákup klasickou měnou, ale „tweety“ – krátkou textovou zprávou, kterou poslali na Twitter.
Ve značkové prodejně NEO LABEL v Norimberku realizovaly společnosti Adidas a TBWA / Helsinki technologicky vyspělou koncepci interaktivní výlohy, která umožňuje připojení ke smartphonu spotřebitele bez nutnosti použití aplikací nebo skenování QR kódy. Rozhraní interaktivní dotykové obrazovky nabízí spotřebitelům, aby se dokonale seznámili s kolekcí módní značky adidas NEO a otestovali si na figuríněrůzné kombinace oblečení. Pokud spotřebitelé mají zájem o nákup zvolené kombinace oblečení, mohou přidat výrobky do elektronického nákupního košíku a připojením přes URL odkaz se nákupní košík okamžitě objeví na displeji jejich smartphonu. Takto je možné uskutečnit nákup nebo nákupní zážitek sdílet prostřednictvím sociálních médií či e-mailu.

Daniela Krofiánová

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010