Youtubeři v Česku oslavují nejvíce mladé – ve věku 15-20 let sleduje youtubery až 80%

Podle výsledků studie Video na internetu společnosti Nielsen Admosphere jsou youtubeři fenoménem, jenž oslovuje zejména generaci Z – jinými slovy tu, která v podstatě vyrostla na internetu. Autorská videa online pak sledují zhruba stejně intenzivně dívky i chlapci. Pro značky představují osobnosti produkující online videa zároveň příležitost, jak oslovit právě mladší část populace. Výzkumu se zúčastnilo 1200 respondentů z internetové populace starší 15 let. 

V celé internetové populaci sledují nějaké youtubery, vloggery či osobnosti produkující autorská videa průměrně 2 lidé z 10.

Ve věkové skupině 15-20 let už však tyto producenty obsahu sleduje 8 lidí z 10. A u těch nejmladších z nich, tedy jedinců ve věku 15‑16 let, je to dokonce 9 lidí z 10.

Důvody jsou přitom jasné, neboť tato generace je vůbec první, která již od raného dětství žije s technologiemi, a je zároveň nejaktivnější na internetu. Uživatelé generace Z (15-20 let) navíc v podstatě objevili na „svých“ médiích to, co teenagery obecně zajímá už několik desetiletí – idoly a instantní zábavu.
U starších věkových skupin už mají youtubeři publikum slabší. Částečně ještě zasahují generaci tzv. millennials (21-34 let) – v této věkové skupině sledují youtubery 3 z 10 uživatelů internetu.

Příčinou je hlavně dosavadní nedostatek youtuberů tvořících obsah pro starší cílové skupiny. Pro ‚oldtubery‘ je tu rozhodně místo,“ dodává Tomáš Pflanzer, Head of Digital ze společnosti Nielsen Admosphere.

161101_Znate nejake youtubery-vloggery

Pokud jde o sledování „tradičních“ populárních idolů, představíme si mezi diváky možná spíše dívky než chlapce, ale sledování youtuberů je z hlediska pohlaví velmi vyrovnané. Ne vždy sice sledují stejný obsah, ale jsou i takoví tvůrci, na kterých se chlapci i dívky shodnou. Vedle zábavných videí je nejlepším příkladem žánru, který je velmi populární (pro někoho možná i překvapivě) u chlapců i dívek, herní video, v němž youtubeři představují a komentují počítačové hry.

Jejich oblibu mezi českými uživateli internetu komentuje Tomáš Pflanzer: „Pro příležitostné hráče je často zábavnější sledovat uložená či živě streamovaná videa z hraní profesionálními hráči či youtubery, kteří se snaží hraní i vtipně komentovat a zároveň je možné s nimi během hraní interagovat. Oni vlastně hru přibližují svým divákům. Velká komunita se historicky vybudovala kolem her jako Minecraft či GTA.“

Příkladem genderově specifického obsahu na YouTube mohou být videa, která radí, jak na make-up či vlasy – ta v souladu s očekáváním sledují častěji děvčata.
Youtubeři zajímají posledních pár let také marketingové pracovníky, kteří cílí především na věkovou skupinu 20-, protože jejich videa jsou pro generaci Z velmi relevantní komunikační kanál.

Spojení produktů či značek s youtubery je navíc dle výzkumu Nielsen Admosphere vnímáno veskrze kladně.

Přes 50 % zaznamenaných spojení youtuberů se značkami se divákům líbilo a jen 19 % se nelíbilo, což je z hlediska marketingu výsledek velmi pozitivní.

161101_Hodnoceni spojeni youtuberu-vlogeru s nejakou znackou

Využití youtuberů značkami dále komentuje Tomáš Pflanzer:

„Často se setkávám s názorem, že by značky měly fungovat bez youtuberů. Tady ale řeknu pouze jediné. Youtubeři jsou v posledních dvou letech celebrity, takže se ve skutečnosti nejedná o nic nového a je to klasický ‚celebrity marketing‘, který však nyní probíhá i na jiných kanálech. A upřímně, kde by dnes byly značky jako Nike bez Michaela Jordana či Kevina Harta nebo Adidas bez Kanyeho Westa či Pharrella Williamse? Youtubeři jsou tedy jen dalším logickým krokem, jak mohou značky oslovit, často velmi efektivně, mladší publikum.“

 

Zdroj a infografika: Nielsen Admosphere

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010