Necelá polovina zaměstnanců by ráda začala podnikat

Občané České republiky pracující v zaměstnaneckém poměru mají velmi kladný postoj k podnikání. Ukazují to výsledky exkluzivního průzkumu agentury IPSOS, který zpracovala pro MAKRO v rámci oslav Dne soukromého podnikání.

Kdyby měli dotázaní tu možnost, takřka v polovině případů (46,9 %) by vyměnili zaměstnanecký poměr za podnikání. Nejčastěji by přitom dotázaní volili podnikání v oblasti gastronomie (29,2 %), v digitálním byznysu (16,6 %) nebo v obchodování (16,4 %).

Pokud se na odpovědi na tuto otázku podíváme regionálně, pak nejčastěji by se pustili do podnikání zaměstnanci ve Zlínském kraji (plných 70,8%). S odstupem pak následuje kraj Vysočina a Liberecký kraj (oba po 55,6%). Přes polovinu zájemců o podnikání dosahují ještě kraje Olomoucký (54,8%) a Karlovarský (52,9%).

V Praze by rádo začalo podnikat jen 37,7% zaměstnanců. Nejmenší zájem projevili zaměstnanci v Královehradeckém kraji, kde by chtělo podnikat jen třetina z oslovených osob.

1 - změna zaměstnanání

3 - zaměstnanecké obory

Doby, kdy lidé hleděli na podnikatele skrz prsty, jsou pryč. Více než polovina (60 %) respondentů průzkumu uvedla, že pokud někdo podniká, vzbudí to jejich zájem, a téměř třetina (29,2 %) si takových lidí váží. Pozitivní pohled na podnikání ale klesá s věkem. Nejpřístupnější je nejmladší generace pracujících, a s tím také souvisí ochota pustit se do něčeho vlastního. Tomu jsou nejvíce nakloněni lidé od 18 do 35 let.

4 - Význam slova podnikatel

Češi ale podceňují význam českých podnikatelů pro ekonomiku země, i když většina z nich (75,6 %) má podnikatele v rodině nebo mezi svými přáteli. Myslí si, že nejvíce lidí zaměstnávají zahraniční firmy a státní správa. Na české podnikatele vsadilo pouze 18 procent respondentů. Při tom malé a střední firmy podle Českého statistického úřadu tvoří až 99 procent všech podnikatelských subjektů na českém trhu.

Podnikatelé zaměstnávají kolem 60 procent Čechů v podnikatelské sféře a produkují 53 procent veškeré přidané hodnoty v zemi.

5 - zaměstnavetele

„Zejména ve venkovských oblastech je podnikání jednou z cest, jak v nich udržet mladé lidi. Také proto usilujeme o vytrvalé zlepšování podnikatelského prostředí. Menší producenti, například potravináři, dokáží vyrobit vysoce jakostní potraviny. Tím nejenom zpestřují nabídku na trhu, ale také poskytují pracovní místa lidem ve svém okolí a přispívají k rozvoji svého regionu,“ řekl ministr zemědělství Marian Jurečka. 

„Podnikatelé pracují tvrdě každý den, překonávají mnoho překážek. Proto jsme se rozhodli je ocenit za toto úsilí a věnovat jim speciální den. Den soukromého podnikání se uskuteční v 25 zemích po celém světě. Věříme, že se nám povede zavést tradici a budeme slavit každý rok,“ vysvětluje Guillaume Chêne, výkonný ředitel MAKRO ČR/METRO SR.

V tento den, který se již blíží a letos bude v úterý 11. října, budou mít podnikatelé po celé České republice připravané speciální nabídky a slevy pro své zákazníky.

 Více jsme o této akci, oslavě podnikání, psali zde.

 

Zdroj a infografika: MAKRO

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010