Na co obchodníci nejčastěji lákají zákazníky do prodejen?

Obchodní řetězce se snaží zákazníky do prodejen nalákat především pomocí akčních nabídek masa a alkoholu, zejména piva. Reagují tak na poptávku zákazníků, pro které jsou slevy na oblíbené produkty velkým lákadlem. Tyto potraviny se tak častěji než jiné vyskytují na titulních stranách slevových letáků. V průběhu 18 mesíčního sledovaného období bylo analyzováno 575 titulních stran letáků, které obsahovaly 3584 produktů. Téměř na polovině titulních stran se objevilo pivo a drůbeží maso a na přibližně třetině vepřové maso.

Do určité míry toto zjištění definuje typické české chutě. Vyplývá to z analýzy, kterou připravila společnost Česká distribuční na základě letákových slevových akcí obchodních řetězců (Lidl, hypermarket Albert, Globus, hypermarket Tesco, Kaufland, Billa, Penny Market).

„Titulní strany slevových letáků hrají z pohledu obchodníků důležitou roli. Jsou totiž nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny. Proto je velmi důležité nabídnout na tomto exkluzivním prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat. Titulní strany slevových letáků jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele,“ uvádí ředitel České distribuční Petr Sikora.

Když se podrobněji podíváme na zastoupení produktů v kategorii alkohol, vidíme, že suverénně nejčastěji se objevuje pivo (275). To platí i obecně. Je totiž produktem s největším výskytem na titulních stranách. Celkově byl každý třináctý produkt právě pivo. O poznání méně, ale i přesto s vysokým zastoupením, byly promovány různé druhy lihovin, které se objevily 125 krát. Z alkoholických nápojů obchody lákaly ještě na víno, to se vyskytlo v 81 případech.

Kategorii masa jednoznačně vévodí drůbež (282) až za ní je potom vepřové (167). Roli Popelky hraje rybí maso, které se na titulní straně objevilo jen 12 krát. Velkým lákadlem pro české spotřebitele, jsou kuřecí prsní řízky, protože je obchodníci na nejcennější prostor letáků umístili 150 krát.

Tabulky 1

„To, jaké zboží se objeví na titulní straně letáku, ovlivňuje také sociodemografický status zákazníka. Podle příjmu, věku, místa bydliště a dalších ukazatelů lze s dnešními analytickými nástroji poměrně přesně určit, na jaký typ produktů bude konkrétní skupina zákazníků nejlépe reagovat a titulní strana se jim tak může přizpůsobit. V České republice jsou technologie a možnosti segmentace oproti zahraničí na vysoké úrovni a nebude trvat dlouho, kdy se to začne výrazně projevovat v komunikaci obchodníků.“ popsal budoucnost v oblasti tvorby letáků Petr Sikora.

Až třetí místo co do počtu výskytů obsadilo ovoce (227). Musíme ale sečíst všech čtrnáct zastoupených druhů. Samostatně by totiž i nejčastěji promované banány (50) byly až na rozmezí druhé a třetí desítky žebříčku.

Tabulky 2

Obecně lze říct, že pro prodejce je pravděpodobně výhodnější lákat na méně zdravé potraviny, tedy že lidem přijde atraktivnější sleva na čokoládu než na mrkev. Zelenina se totiž nedostala ani do top 10 a se 101 výskyty představuje jen 2,82 % nabídky na titulních stranách.  Zeleninou číslo jedna se stala rajčata (38). Mezi deset největších taháků celkem se naopak dostaly ještě káva (196), sýry (185), slazené nápoje (180), mléko (153), uzeniny (149), čokoláda (147) a máslo (119).

Tabulky 3

Kromě potravin se na titulních stranách objevovaly i jiné produkty, a to celkem 377krát. Nejčastěji šlo o drogistické zboží. Obchodníci na titulní strany dávali nejvíce prací prášek (73), toaletní papír (52) a dětské plenky (35).

Na základě získaných dat sice nelze zcela určit oblíbenost jednotlivých produktů, ale spíše to, na jaké výrobky se prodejcům vyplatí zákazníky do obchodu nalákat. I tak ale naznačují chutě Čechů.

V analýze lze přitom vysledovat i řadu zajímavostí:

  • Ze slazených nápojů bylo 68 % kolových.
  • V porovnání kávy a čaje vede káva 196:7.
  • Zákazníci lépe slyší na akční máslo než na margarín (119:34).
  • Své výsadní postavení potvrdili psi – krmivo pro ně se objevilo 33krát, pro kočky jen 4krát.
  • Základní kategorie potravin, jakou je pečivo, byla na titulní straně zastoupena jen 58 krát.
  • Tropické ovoce se objevovalo výrazně více než to z našich zeměpisných šířek. Jablka (11) byla až sedmým nejčastějším ovocem. Před nimi byly kromě banánů jak mandarinky (34), tak pomeranče (32).
  • Zajímavý je také souboj o nejpropagovanější přílohu. Ten vyhrály těstoviny (24) před rýží (14) a bramborami (10).

Analýzu titulních stran slevových letáků provedla společnost Česká distribuční, která je největším distributorem reklamních letáků v Česku. Zdrojem informací bylo 575 titulních stran letáků, na kterých supermarkety propagovaly 3 584 produktů.

 

Více o přístupu českých spotřebitelů k jídlu a nákupu potravin jsme psali zde.

 

Zdroj a tabulky: Česká distribuční

Foto: kupi.cz

Koláž: redakce

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010