První půlrok 2018 z pohledu Hamé: pokračující růst, nedostatek zeleniny, zdražování vstupů a zmrazená Znojmia

Tržby potravinářské  společnosti Hamé se za první pololetí roku 2018 meziročně zvýšily o 6,8 % na 2,652 miliardy Kč. Jde o čisté tržby za trvanlivou a chlazenou výrobu očištěné od bonusů, trade marketingu a také od kurzových rozdílů. Hamé se dařilo zejména na domácím českém trhu, kde se tržby zvýšily o téměř 7 %, v Maďarsku a Rusku pak tržby vzrostly o více než desetinu v meziročním srovnání. Naopak trh na Ukrajině se kvůli tamějším nelehkým hospodářským podmínkám stále nemůže vzpamatovat a znovu poklesl meziročně o 8,5 %. Export z Česka se Hamé povedlo zvýšit o téměř 6 %, nahoru jdou balkánské trhy a Hamé získalo nové zakázky i v Itálii, Izraeli nebo v Německu.

I v letošním roce pokračuje růst celé naší potravinářské skupiny, ovšem přibývá varovných signálů. Vstupy prudce rostou, což nám výrazně zdražuje výrobu. Ceny energií se meziročně zvýšily o více než 10 %, výrazně rostou i ceny prakticky všech obalových materiál, narostly ceny dopravy. Zvyšuje se i cena surovin, zejména zeleniny, které je navíc letos kvůli katastrofálnímu suchu a souběžnému uzrání výrazně méně prakticky v celé střední Evropě. Jde například o hrášek, ale i okurky, jejichž zpracování v současnosti právě končíme v našem závodě v Bzenci,“ konstatuje generální ředitel skupiny Hamé Martin Štrupl. Upozorňuje také, že kvůli nedostatku suroviny, souběžnému uzrání mnoha plodin a také nedostatku lidí Hamé vyrobilo o zhruba desetinu méně nakládané zeleniny než vloni a nebude tak zřejmě možné uspokojit všechnu poptávku do další sezóny. „V současnosti vyhodnocujeme dopady zvýšení cen vstupů na naši ekonomiku, ale bohužel se zřejmě nevyhneme úpravám cen některých zeleninových výrobků pro naše odběratele. Navíc stále bojujeme s citelným nedostatkem lidí na pracovním trhu. To brzdí náš další rozvoj. V Česku je téměř největší nedostatek pracovních sil v Evropě, a přesto se objevují takové nápady, jako je například zrušení karenční doby. Ta se v praxi osvědčila a její případné zrušení vezme firmám další tolik cenné pracovníky a přinese zejména pro směnný provoz obrovskou nejistotu,“ zdůrazňuje Martin Štrupl.

 Zmrazené Hamé poprvé na Slovensku a nová značka zmrazená Znojmia

Došlo i k výraznému posunu v distribuci zmrazených ovocných a zeleninových výrobků, které Hamé jako nový segment získalo díky koupi závodu AGRIMEX vloni. Tyto výrobky značky Dione se totiž nově podařilo dostat do obchodních sítí i na Slovensku.

Známá značka nakládané zeleniny Znojmia výrazně rozšiřuje svůj záběr. Na trh uvádí zcela nové zmrazené výrobky – český listový špenát, mladý hrášek, zeleninovou směs Halali a lečo. „Značka Znojmia dlouhodobě znamená pro naše zákazníky záruku prémiové kvality a výběrových surovin. Tuto přidanou hodnotu chceme prostřednictvím Znojmia výrobků přenést i do mrazeného segmentu. Snažíme se maximálně využívat surovin od českých pěstitelů v blízkosti našeho závodu AGRIMEX, kde zmrazené výrobky zpracováváme. Oblíbená značka zmrazené zeleniny a ovoce Dione pokračuje ale také dále, cílíme jí především na mladší zákazníky, a proto ji propagujeme ve spolupráci s foodblogery a na sociálních sítích,” vysvětluje marketingová ředitelka Hamé Lenka Vaněk. Hamé nedávno představilo i další produktové novinky, jako je Trhané maso a chlazené ovocné a zeleninové saláty. Ve slovenském závodě DOMA Prešov navíc Hamé nyní zahájilo výrobu veganských majonéz a tatarek.

 Investice do výroby

Celkové investice Hamé do modernizace a automatizace výroby ve všech závodech letos dosáhnou 198 milionů Kč, což je proti loňsku navýšení o 10 %. Největší je investice do modernizace závodu v Bzenci, jejíž první fáze již byla dokončena. Díky investicím ve výši 100 milionů korun bylo vybudováno nové zázemí pro zaměstnance včetně jídelny, byly vybudovány nové výrobní haly, kde se bude očišťovat a zpracovávat zelenina. A rychlejší, kvalitnější a efektivnější sterilaci zeleniny zajistí čtyři moderní autoklávy, které jsou v testovacím provozu, a také nová linka na plnění zeleniny do sáčků. Nové stroje umožní zkvalitnit výrobu nakládané zeleniny a navýšit její kapacitu v Bzenci až o 20 %.

Největší podíl na prodejích Hamé měly v první pololetí trvanlivé masové výrobky, tj. paštiky v čele s různými variacemi Májky, masové konzervy a hotová jídla. Nejvíce vzrostl odbyt chlazených hotových jídel a bagetového segmentu značky Simply Fresh –  obojí o více než 10 % v meziročním srovnání.

Domácí Česko zajišťuje skoro 60 % všech tržeb skupiny Hamé. Druhým nejdůležitějším trhem je Slovensko, následuje Rusko a Maďarsko a další země. V první polovině letošního roku Hamé své produkty z Česka vyvezlo do 37 zemí a tržby za vývoz se povedlo zvýšit meziročně o téměř 6 %. Nárůst exportu v řádech desítek procent zaznamenalo Hamé zejména do balkánských zemí (Chorvatsko, Slovinsko, Bosna a Hercegovina, Makedonie) a o další desítky procent vzrostl vývoz výrobků Hamé i do Německa (nárůst o 16 %), Izraele (nárůst o 13 %), Itálie (růst o 27 %) či Španělska (úplně nový kontrakt), jde zejména o dětské výživy.  

Posílení prodejní sítě
Hamé také v posledních týdnech zahájilo provoz dvou nových Hamé Pointů – a to v obchodech sítě Flop v Dačicích a na Sázavě. Celkem tak je po celé republice v provozu již 11 těchto prodejních míst, kde jsou na jednom místě s výrazným brandingem firmy koncentrovány výrobky Hamé od zeleniny, přes sladké výrobky až po paštiky a hotová jídla. Kromě toho Hamé u svých závodů provozuje i pět podnikových obchodů Hamka.

 

Zdroj a foto: Hamé

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010