Celý svět slaví Giving Tuesday – mezinárodní svátek dárcovství

Po nákupní horečce na Black Friday do Česka letos podruhé přichází 28. listopadu Giving Tuesday – světový svátek dárcovství a nejštědřejší den v roce. Celý svět včetně Česka se spojí s jediným cílem, aby pomáhal a vrátil společnosti něco dobrého zpět. Giving Tuesday si v Česku pod svá křídla vzala Asociace společenské odpovědnosti. 

Giving Tuesday se slaví každý rok první úterý po Dni díkuvzdání a jako kontrast k nákupnímu šílenství na Black Friday. Svátek se po černém pátku snaží vyrovnat lehce ztracený balanc a podpořit v lidech chuť pomáhat, zároveň startuje adventní charitativní sezonu. Lidé, firmy, neziskové organizace, vzdělávací instituce, města či rodiny, ti všichni společně na Giving Tuesday věnují peníze, čas či znalosti potřebným nebo jen dělají dobré skutky.

Na Giving Tuesday po celém světě padají filantropické rekordy v částkách vybraných na charitu. Největší svátek dárcovství se ve světě slaví od roku 2012, v Česku teprve podruhé. V loňském roce se do hnutí zapojilo více než 100 zemí světa a na dobrou věc se vybralo 168 milionů dolarů.

„Giving Tuesday je magické datum. Ten den se po celém světě děje nespočet dobrých skutků. Štědrost by však neměla být výsadou jen jednoho dne v roce. Pokud bychom dárcovství přirovnali k manželství, Giving Tuesday je jako oslava výročí,“ popisuje Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

V Česku je aktuálně na Giving Tuesday registrováno přes 150 dárcovských výzev. Jejich rozsah je široký, zaměřují se na pomoc nemocným, zvířatům, dětem z dětských domovů, seniorům i LGBT komunitě, nebo na podporu osobního rozvoje a vzdělávání či prevence proti mozkové mrtvici.

Do oslav se zapojily známé neziskové organizace jako například Lékaři bez hranic, ADRA, Linka bezpečí či Charita Česká republika. Dárcovská výzva Klubu nemocných cystickou fibrózou byla dokonce naplněna pár dní před Giving Tuesday. Pro vznikající aplikaci Bez dechu, která pomůže dětem s cystickou fibrózou lépe zvládat náročný léčebný režim, bylo vybráno více než 670 000 Kč. Ty navíc na Giving Tuesday Nadace Vodafone znásobí. Helppes nebo Centrum Paraple na Giving Tuesday děkují svým dlouholetým dárcům. Děti ze Školičky Zahrada se rozhodly vyrazit s dárečky potěšit seniory z nedalekého domova seniorů Elišky Purkyňové v Praze. Netradiční adventní kalendář Babiččina kuchyně nabízí známé i méně známé recepty s oblíbenými jídly obyvatel domova pro seniory Sue Ryder. Pro ty, kteří ho podpoří na Giving Tuesday, je jako bonus připraven recept na rybí specialitu šéfkuchaře Davida Šaška, patrona Babiččiny kuchyně.
Celofiremní sbírky či zvláštní dárcovské aktivity na Giving Tuesday pořádají velké společnosti jako Skanska, ArcelorMittal, T-Mobile, Česká pošta, Avast, Mary Kay či McDonald’s, ale také menší společnosti jako LaceUp, Balance Club Brumlovka či Retela s výzvou #GivingMobile – Každý váš nepotřebný mobil může pomoci. Novinkou v letošním roce je právě kreativita v názvech registrovaných výzev, např. nezisková organizace Tamtamy hledá na Giving Tuesday mozky a svátek přejmenovala na #GivingBrainsDay.

V Albatros Media slavili Giving Tuesday celý týden.

„Giving Tuesday podporujeme již druhým rokem, protože šíří myšlenku společenské odpovědnosti, která patří k hlavním hodnotám ve společnosti Albatros Media. V letošním roce jsme na podporu světového dne dárcovství v Albatros Media vymysleli kampaň GivingBooksWeek, tedy týden darování knih“, říká Silke Horáková, investorka, filantropka a spolumajitelka nakladatelské skupiny Albatros. Za každou darovanou fotku s knihou označenou hashtagem #GivingsBooksWeek Albatros Media věnuje 30 Kč, které rozdělí mezi tři vybrané neziskové organizace.

 Giving Tuesday v Česku propůjčili svou tvář také tři známé osobnosti a jako ambasadoři se aktivně zapojili skrze své vlastní dárcovské výzvy. Herec a moderátor Michal Kavalčík známý jako Ruda z Ostravy vybral na elektrický invalidní vozík s micro joystickem pro nemocného Václava se svalovou dystrofií již 172 950 Kč, což činí 115 % z plánovaných 150 000 Kč. Michal Kavalčík denně oslovil jednu až dvě firmy, se kterými v minulosti spolupracoval.

„Myslím, že všichni přátelé a firmy vycházeli nejspíš z jednoduchého vzorce – kdysi nám pomohl Michal, teď pomůžeme Michalovi a Vaškovi my. Nečekaný úspěch mne překvapil. Přiznávám, že jsem měl občas i slzy v očích.“

Barbara Nesvadbová, spisovatelka a zakladatelka Nadačního fondu Be Charity, se rozhodla podpořit tři nemocné děti – Elenku, Valentýnku a Hynka. Společnost TextilEco a.s. její dárcovskou výzvu podpořila finančně a každou darovanou korunu navíc násobila. Peníze budou do koruny využity na nákladnou léčbu a rehabilitaci nemocných dětí, která jim může pomoci vrátit se zpět do běžného života. Poslední ambasadorkou Giving Tuesday v Česku je světově známá modelka a zakladatelka Nadačního fondu Happy Hearts Petra Němcová. Petra ve své výzvě, která poběží až do Vánoc, sbírá prostředky na obnovu škol poškozených přírodními katastrofami.

 

Zdroj: Asociace společenské odpovědnosti

Foto: Asociace společenské odpovědnosti,  denikneziskovky.cz

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010