Šest cest ke zničení vztahu se zákazníkem
Udržování pozitivního vztahu se zákazníkem je v dnešní době pro každou společnost nejen dobré, ale už nutností. Existuje plno rad, jak si zákazníka udržet, a tím zvyšovat své zisky. Na druhé straně je třeba také znát základní faktory, které zákazníka naopak od firmy odrazují a předcházet jim.
Špatný dojem stačí udělat jen jednou a během pár vteřin. Nejen, že firma pak přijde o zákazníka, ale také o další potenciální zákazníky v jeho okolí, neboť takovýto nespokojený zákazník o svých negativních zkušenostech informuje v průměru sedm dalších lidí. Pokud k tomu v dnešní době využije i sociální sítě, může se strhnout na vaši firmu negativní lavina, kterou velmi rychle pocítíte ve sníženém prodeji vašich výrobků nebo služeb.
Jaké jsou tedy faktory, kterým s největší pravděpodobností rozpoutáte zákazníkovu nelibost? V tomto článku uvádíme šest hlavních nešvarů:
- Kritika zákazníkova přání
Nezáleží na tom, zda si myslíte, že zákazníkovo přání je směšné. Kritikou nebo ironií můžete docílit toho, že se zákazník urazí a obrátí svůj vztek proti vám a vaší společnosti. Nejdůůležitější je tedy zacházet s každou zákazníkovou žádostí a přáním s citem a s rozvahou. Jen tak získá spotřebitel pocit, že si jej skutečně vážíte a není pro vás jen pouhé číslo v kolonce příjmů.
- Nedostatečná přizpůsobivost
Nikdy byste neměli umožnit zákazníkům, aby vás zneužívali, ale na druhé straně je dobré být dostatečně flexibilní a nabídnout nějakou službu nebo servis navíc. Většina zákazníků to dokáže ocenit v podobě svojí loajality a šíření vašeho dobrého jména.
- Pomlouvání konkurence
Nikdy nepomlouvejte svojí konkurenci, dost rychle se to může obrátit proti vám. Stejný princip platí i o odchozích zaměstnancích. Nejen, že to před zákazníkem vrhá špatné světlo na vás jako osobu, ale také na image vaší společnosti.
- Přehlížení zákaznické loajality
Zákazník uskutečnil u vás nákup a zase se po čase vrátil. Pokud víte, že se tak stalo, což v době loajalitních systému není tak velký problém, nesmíte zapomenout jej odměnit za jeho věrnost. Na jakémkoliv trhu je to už nyní skoro samozřejmost a v případě, že zákazníka v tomto zklamete, na hodně dlouhou dobu si to zapamatuje, a co je horší, podle toho se také zachová příště.
- Podrážděný prodejce a jiný personál prodejny
Bez ohledu na to, kolik otázek zákazník prodejci pokládá a kolik času stráví před samotným nákupem v prodejně, je důležité, aby byl prodejce trpělivý a nebyl podrážděný z jeho nerozhodnosti. Stává se velmi často, že i když se zákazníkovi produkt nebo služba líbí, podrážděná reakce prodejního personálu jej od nákupu odradí. Pak nakoupí tento produkt u konkurence a ještě se o tom jistě zmíní ve svém okolí.
- Předjímání zákazníkova přání a movitosti
Nesnažte se zařadit zákazníka do škatulky podle vašeho prvního dojmu (oblečení, upravenost, introvertnost). Vždyť milionáři také nechodí pořád v obleku, navíc někteří vůbec. Raději se ptejte a zjišťujte zákazníkův skutečný zájem a možnosti. Uvidíte, že se vám to v každém případě vyplatí.
I když je to občas se zákazníky těžké, zkuste eliminovat tyto i další negativní vlivy, které na zákazníka v prodejně mohou působit. Sami jste také zákazníci, tak pro vás nebude jistě problém se na svoji prodejnu podívat i z druhé strany, z pozice vašeho zákazníka.
Pamatujte si, že spokojený zákazník je pro úspěch vašeho podnikání nezbytný!
Zdroj: onestepretail.com
Foto: pixabay.com