Pumpa na každém rohu

Džungle je podhoubím daňových úniků

Také v přepočtu na rozlohu země je na tom Česká republika velmi dobře. V zemi je 4,6 pumpy na sto kilometrů čtverečních, zatímco v Rakousku je to 3,3 stanice, Německu 4,2 ve Francii dvě a Maďarsku 1,6. V přepočtu na 100 tisíc lidí je to přibližně 35 stanic. V Praze, kde jich je nejvíce, se jedná o 43 stanic na sto kilometrů čtverečních a na přesyceném trhu by jich s růstem cen paliv mělo začít ubývat.

Spolu s neveřejnými či specializovanými stanicemi třeba jen na jednu komoditu – hlavně naftu, LPG, CNG nebo speciální směsi a biopaliva – je čerpacích stanic všeho druhu v Česku mnohem víc. Neveřejné a poloveřejné pumpy lze nalézt zejména na dvorech zemědělských, stavebních a silničních firem. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu ČR (MPO) a údajů České asociace petrolejářského průmyslu (ČAPPO) jich bylo evidováno v roce 2011 dokonce 6690. Jejich počet se v průběhu posledních let nijak nesnižuje, ale vznik a zánik těchto subjektů bývá tak rychlý a účelový, že má s jejich evidencí problém i odbor surovinové a energetické politiky MPO. V takové džungli samozřejmě vznikají příležitosti k daňovým únikům, podvodnému a korupčnímu jednání, k čemuž vysoké ceny paliv, clo a spotřební daň nepoctivce doslova vybízejí. To ovšem není naše téma. Současné odhady MPO uvádějí, že počet veřejných a běžně dostupných čerpacích stanic s nabídkou konvenčních paliv a současně disponujících nějakou formou doplňkového prodeje, občerstvení či jinými službami, se pohybuje do tří tisíc subjektů. Jak uvádí Václav Loula, expert ČAPPO, nové veřejné čerpací stanice už tolik nevznikají, zájem je pouze o nové úseky dálnic a silnic.

Typickým znakem tržního prostředí v distribuční síti shopů čerpacích stanic je silná vzájemná konkurence. Na trhu podle statistiky MPO převládají řetězce nadnárodních petrolejářských společností, které provozují sto a více čerpacích stanic na solidní a srovnatelné mezinárodní úrovni. Podle portálu www.superbenzin.cz jde zejména o řetězce Benzina, OMV, Euro Oil, Shell, Pap Oil a Agip se zhruba třetinovým podílem celkových výtočí pohonných hmot. Za nimi pokračují společnosti s počtem od dvaceti do sta čerpacích stanic, jako jsou Robin Oil, Lukoil, Slovnaft, KM-Prona, Tank ONO, Unicorn, Hunsgas a další.

Všechny tyto společnosti vlastní vesměs nejlépe umístěné čerpací stanice s velkou frekvencí zákazníků a je logické, že se to projevuje i na tržbách v marketech, které jsou jejich nedílnou součástí. Ve velkých společnostech samozřejmě dobře vědí, že péče o vlastní majetek je zpravidla na vyšší úrovni než o cizí. Podstatná část moderních čerpacích stanic spolu s jejich markety ve vlastnictví nadnárodních petrolejářských firem je proto spravována formou franchisingu a dlouhodobých pronájmů s poměrně širokými pravomocemi nájemců – zejména v oblasti doplňkového prodeje. Centrála ovšem stanovuje určité kategorie zboží k odběru od vybraných dodavatelů hlavně kvůli množstevním slevám a jiným benefitům pramenícím z dlouhodobé spolupráce.

Malá, ale naše

Na území ČR je vedle řetězcových čerpacích stanic rozeseto zhruba stejně velké množství převážně menších čerpaček. Mnohé z nich stále častěji provozují i minimarkety, bistra či restaurace rozdílné úrovně. Ty už nebývají umístěny na nejlepších místech a na nejfrekventovanějších tazích. Svou obslužností spravují převážně jen své okolí. Jejich majitelé jsou především čeští podnikatelé vlastnící buď solitérní čerpací stanici, nebo malý řetězec do deseti provozoven. Pro ně jsou řetězce se systémově budovanými shopy většinou velké vzory, od nichž se dá něco z jejich provozu a know-how pochytit. Existují ale i opačné příklady menších čerpacích stanic, které by mohly být i velkým firmám vzorem. Je to hlavně jejich nápaditost, jak přilákat zákazníky například v turistické sezoně na  občerstvení či servisní služby. Ale i všeobecná péče o majetek, čistotu, samozřejmě o spokojenost návštěvníků, jejich smysl pro detail, vysoká míra zodpovědnosti a další. Mohou se tedy pochlubit tím nejcennějším v obchodní branži – lidským potenciálem, vlastnostmi lidí, kdy obsluhu tvoří převážně obětaví rodinní příslušníci nebo pečlivě vybíraný personál.

Malá solitérní čerpací stanice vesměs nedosáhne na nákupní ceny velkých řetězců. Pro jejich majitele tak bývá hledání cenově výhodnějšího zásobování vlastních marketů mnohem obtížnější. Je běžné, že využívají všech akčních nabídek malo- i velkoobchodu, zejména společnosti Makro Cash & Carry ČR a na čerpací stanice specializované firmy Lekkerland. I malé pumpy tak mohou být pružně zásobovány prostřednictvím internetových objednávek po celém území ČR, v nabídce nechybí ani možnost nákupu jen kusového zboží bez nutnosti odebrat celé balení. Zájem je i o jejich akce na podporu prodeje, školení personálu, zpravodajství o novinkách a trendech. V příhraničí míří provozní a nákupčí čerpacích stanic stále častěji za levnějšími nákupy do okolních států, a tak vylepšují svou nabídku vysoce obrátkového zboží v regálech i impulzním zbožím v pokladní zóně.

Mikuláš Buleca

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010