Psychologie barev je jedním z nejvíce fascinujících a nejspornějších rysů moderního marketingu

Pro maloobchodníky platí, že nakupování vychází z umění přesvědčovat. Pokud se přichází na trh s novými produkty, je nezbytné vzít v úvahu především jejich vizuální vzhled – tedy barvu, texturu, vůni i zvuk. Společnost M2 On Hold připravila velmi zajímavou infografiku ukazující, jakým způsobem barva ovlivňuje nákupní chování a také jak může být maloobchodníky využita pro lepší prodejnost výrobků.

Existují psychologické výzkumy, které zkoumají, jak lidé vnímají barvy a jak je ovlivňují při nákupním chování. Toho ihned rádi využívají návrháři a prodejci s cílem přilákat své cílové publikum k jejich produktům a službám. Například Robert Plutchik vytvořil Kolo emocí, které odhaluje, jak různé barvy vyvolávají různé emoce a pocity.  Otázka je, jak tyto znalosti použít pro svoje výrobky nebo služby? Tím, že retaileři porozumí těmto pocitům a emocím, měli by více pochopit své zákazníky při jejich nákupním chování.

Z výzkumů například vyplývá, že plných 93% nakupujících vnímá v prodejně barevnost výrobků, 85% nakupujících deklarovalo, že barevnost výrobků má vliv na jejich nákup a 80% vnímá barvy ve spojitosti se značkami výrobků a služeb.  

 

Jaké barvy jsou atraktivní pro zákazníky v různých typech nákupního chování?

  • Impulsní nákupy
    • Fast foody, supermarkety, výprodeje
    • Červená, černá, oranžová a královská modrá 
  • Předem naplánované nákupy
    • Banky, velké hypermarkety a nákupní centra
    • Námořnická modrá, modrozelená, světlemodrá    
  • Tradiční nákupy
    • Obchody s oblečením
    • Růžová, nebeská modř    

 

Mnoho z nejúspěšnějších světových značek použilo psychologii barev při budování své značky.

Například společnosti Cadbury a Hallmark mají obě fialová loga. Fialová obecně představuje tvořivou, moudrou a respektovanou značku, službu nebo produkt. Podívejme se níže na různé barvy v souvislosti se značkami.

 

Fialová barva

  • Asociuje vznešenost, moudrost, tvořivost a respekt
  • Stimuluje kreativitu
  • Často se využívá kosmetice a anti-age produktech

 

 

Žlutá a oranžová barva

  • Stimuluje logické centrum mozku a podporuje entuziazmus
  • Zvyšuje optimismus a štěstí
  • Zvyšuje impulsní nákupy
  • Pokud se používá moc často, může u nakupujících vytvořit naopak úzkost

 

 

 

Červená barva

  • Stimuluje chuť a lidské tělo k větším nervovým impulsům
  • Asociuje krev a tlukot lidského srdce, pohyb, vzrušení a vášeň
  • Zvyšuje pocit naléhavosti
  • Velmi často je to barva používaná při výprodejích

 

 

 

Zelená barva

  • Asociuje zdraví, klid a přírodu, rovnováhu mezi tělem a emocemi
  • Stimuluje mozkovou harmonii
  • Používá se především pro ekologické výrobky, služby a projekty a u relaxačních služeb

 

 

Šedá barva

  • Asociuje praktičnost, nadčasovost a solidaritu
  • Občas se také používá pro emoce starších lidí

 

 

 

 

 

Černá barva

  • Asociuje autoritu, moc, stabilitu a pevnost
  • Často se zobrazuje jako symbol inteligence

 

 

 

Modrá barva

  • Asociuje mír, vodu, spolehlivost, důvěru a bezpečnost
  • Nejčastěji se používá u kancelářských a konzervativních značek
  • Stimuluje produktivitu
  • Mladí lidé vnímají modrou barvu jako barvu dospělosti

 

 

 

Růžová barva

  • Asociuje ženskost, nevinnost, laskavost, jemnost a citlivost
  • Používá se u lidské péče a u relaxace

 

 

 

 

Bílá barva

  • Univerzální barva pro mír, bezpečnost a čistotu
  • Podněcuje smysl pro kreativitu, protože působí čistě a harmonicky
  • Často se používá pro vyjádření neutrality

 

 

O využití barev v marketingu jsme psali také zde.

 

Zdroj a infografika: talk-retail.co.uk

Foto: pixabay.com

 

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010