Ikea zvyšuje zisk v Česku. E-shop a nová města ale odkládá

Obchodní řetězec IKEA dosáhl v Česku nejvyššího zisku za
posledních pět let. Zatím poslední finanční rok – od září 2013 do srpna 2014 –
skončil v zisku 367,2 milionu korun, což je více než dvojnásobek oproti
předchozím 176,33 milionu. Pořád je to ale výrazně méně než v předkrizových
letech 2007/08 a 2008/09, kdy se zisk pohyboval kolem 650 milionů.

Online deníku Aktuálně.cz to řekl generální ředitel IKEA pro
ČR, Slovensko a Maďarsko Marek Feltl. Společnost už dříve oznámila, že v
uplynulém finančním roce dosáhla rekordních tržeb – ty stouply na 7,7 miliardy
korun, což je meziročně o pět procent více. Řetězec tak překonal i dosud
nejvyšší tržby (7,28 miliardy korun) z finančního roku 2008/09.

Počet zákazníků nábytkářského řetězce stoupl zhruba o
procento na 5,5 milionů. Za jeden nákup v obchodních domech IKEA platí Češi v
průměru 1313 korun, jejich průměrná útrata se meziročně zvýšila o téměř čtyři
procenta.

Přes rostoucí zájem ale řetězec omezil své předchozí plány.
Podle Feltla chce otevřít zatím jen jeden nový obchodní dům, a to v Praze, kde
už funguje IKEA na Zličíně a Černém Mostě. Podrobnosti ohledně termínu ani lokality
ale firma zatím nechce prozradit, dosud není ani ve fázi posuzování projektu
úřady. „Investice je schválena a nyní jednáme s vedením o lokalitě. Termín je
možné určit až po vybrání a potvrzení lokality a dalších souvisejících
náležitostí,“ vysvětluje Feltl.

Do Hradce Králové ani Plzně zatím ne

Plán na nový obchodní dům mezi Hradcem Králové a
Pardubicemi, o němž IKEA mluvila už v roce 2010, firma odložila. Zatím neotevře
ani obchodní dům v Plzni, kterou dříve také zmiňovala jako možné místo další
expanze. Kromě Prahy nyní IKEA provozuje po jednom obchodě v Brně a Ostravě.
Otevření dalších tří obchodních domů během šesti let (v Praze, Hradci Králové a
Plzni) plánovala firma ještě v roce 2012, kdy otevírala zrenovovanou prodejnu
na Zličíně.

„Expanze je navázána na celosvětové investice. Ročně se po
světě otevírá asi patnáct prodejen a hlavním měřítkem je potenciál. My v
současné chvíli vidíme největší potenciál v Praze,“ říká bez bližších detailů
Feltl. Podle něj mají do budoucna potenciál i Plzeň a Hradec, v současné době
ale firma v těchto regionech nic konkrétního neplánuje.

E-shop letos neodstartuje

Další zpoždění nabírá také zprovoznění e-shopu. Už v roce
2012 přitom IKEA připouštěla, že v tomto směru celosvětově zaspala, a chtěla
e-shop v Česku spustit do tří let. „Reálný je teď nejdříve konec roku 2016 nebo
počátek roku 2017,“ upřesňuje Feltl.

Česká IKEA totiž musí čekat na výsledky celosvětového
testování e-shopu. S ním řetězec začne až v dubnu nebo květnu v Irsku. „Máme
informaci, že český internetový obchod bude moci být spuštěn dva roky po
zahájení irských testů,“ dodává Feltl.

Stávající prodejny v Praze, Brně a Ostravě jako výdejní
místa e-shopu stačit nebudou, IKEA proto spoléhá na výdejní místa distribučních
společností, sama také plánuje otevřít takzvané pick-up pointy. „Může jít o
jednoduchý sklad, ale i o komerční prostory, kde budeme mít nějaký sortiment,“
upřesňuje Feltl. Rozmístění budoucích pick-up pointů je ale podle něj zatím
předčasné potvrzovat.

Šéf tuzemské IKEA připomíná, že švédský řetězec má po celém
světě 360 obchodů. „Veškeré změny v Česku přichází v celosvětovém kontextu. Jen
postavit obchodní dům stojí sto milionů eur. V případě internetového obchodu
nejde jen o to zprovoznit nějakou webovou stránku, vše je potřeba zharmonizovat.
Novinky proto procházejí dlouhým schvalovacím procesem,“ vysvětluje.

Doručení za 99 korun

S trochou nadsázky lze ale říci, že česká IKEA se už na
e-shop „nacvičuje“. Od začátku letošního roku totiž rozšířila službu doručování
zásilek po celé republice za jednotnou cenu 99 korun bez dalších nákladů.
Zatímco dosud za tuto cenu doručila balík s maximální hmotností 30 kilogramů,
nově je to 50 kilogramů.

Zájemce o takové doručení si ale musí zboží osobně vybrat a
zaplatit v obchodním domě. Cena 99 korun se vztahuje na jeden balík, za každý
další si připlatí 89 korun. Například doprava čtyř balíků, každého s hmotností
maximálně 50 kilogramů, tak vyjde na 455 korun. Z přepravy jsou vyjmuty křehké
zboží ze skla, kameniny, porcelán a zrcadla.

I nadále platí, že doprava těžšího zboží je výrazně dražší,
cena se liší podle zón, tedy vzdálenosti od obchodního domu.

Už několik let IKEA provozuje službu, díky níž lidé nemusí
projít celý obchodní dům. Pokud chtějí zboží ze samoobslužného skladu, stačí,
když si jej objednají v příslušném oddělení, kde jej také zaplatí. IKEA zboží
přichystá a případně zajistí i dopravu. I v tomto případě tedy nejde o e-shop,
nutná je osobní návštěva.

E-shopu se nejvíce přibližuje služba pro firemní zákazníky.
Členové IKEA Business si mohou po registraci objednávat zboží e-mailem nebo
telefonicky.

Roste zájem o venkovní nábytek a kuchyně

Nejvíce se loni podle Feltla zvýšil zájem zákazníků o
venkovní nábytek, poptávka po něm vzrostla téměř o třetinu. Lépe než v
předchozích letech se prodávaly také kuchyně. „Po více než dvaceti letech jsme
vyměnili celý systém kuchyní, aby byly plně variabilní. Zájem se tak zvýšil asi
o desetinu,“ dodává.

V obměnách celých systémů chce IKEA pokračovat i v letošním
roce. Nabídne zcela nové kombinace obývacích stěn, v budoucnu chce také obdobně
„omladit“ sedací soupravy.

„Každý rok měníme asi pětinu sortimentu. Letos chceme
zaujmout také limitovanými kolekcemi,“ upřesňuje Feltl. Tyto akce budou
podle něj probíhat každé dva měsíce. Na jaře půjde například o výrobky z korku,
chystá se i textilní kolekce nebo kolekce úložných prostor do koupelny.

IKEA má v Česku zhruba 1300 zaměstnanců, jimž ze zisku
loňského roku vyplatila bonusy v celkové výši 100 milionů korun.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010